Mensen in de bijstand niet hard straffen voor kleine fout

D66 wil dat mensen in de bijstand niet worden geconfronteerd met terugvorderingen en hoge boetes wanneer zij een kleine fout maken. Tweede Kamerlid Anne-Marijke Podt komt daarom samen met ChristenUnie, CDA, Groenlinks, SP en PvdA met een initiatiefwet. Door de wet krijgen gemeenten meer ruimte voor maatwerk.

“Zo voorkomen we dat mensen door een kleine fout in grote problemen komen.”

Anne-Marijke Podt

Veel mensen met een uitkering leven met grote stress. Niet alleen over het vinden van nieuw werk en of je het einde van de maand wel haalt. Maar ook of je geen geld aan de overheid moet terugbetalen en een boete krijgt als je een foutje maakt. Dat moet anders.

Duizenden euro’s terugbetalen en een torenhoge boete

Anne-Marijke Podt: ‘Mensen in de bijstand moeten soms duizenden euro’s terugbetalen omdat ze een extraatje van een familielid of goede buur niet hebben gemeld. Of omdat ze een kleine fout hebben gemaakt bij het opgeven van hun inkomen, waar men pas jaren later achter komt. Daarbovenop komt ook nog eens een torenhoge boete. We schrikken allemaal van de verhalen en dat is terecht, want dit moeten we niet willen.’

Schrijnende situaties

Door regels in de wet zijn gemeenten nu nog verplicht om grote bedragen terug te vorderen en boetes op te leggen. Mensen met een bijstandsuitkering belanden hierdoor regelmatig in schrijnende situaties. ‘Daarom zorgen we er nu voor dat gemeenten veel vaker maatwerk toe kunnen passen. Zo voorkomen we dat mensen door een kleine fout in grote problemen komen’, aldus Podt.

Reageren op de wet

De initiatiefwet gaat nu in internetconsultatie. Iedereen die dat wil kan dan reageren op de wet. Daarna volgt advies van de Raad van State en behandeling door de Tweede- en Eerste Kamer.