Een veilig huis voor Groningers staat voorop

Terwijl de winter dichterbij kruipt en het kwik langzaam daalt, vliegen ons steeds meer bizarre beloftes aan de inwoners van Groningen om de oren. Maar daar mogen zij dan wel hun veiligheid voor inleveren. Terwijl rechtse flankpartijen als nazaten van Dagobert Duck naar het Groningse gas kijken, moeten we blijven verkondigen: het recht op een veilige toekomst is niet te koop.

“De Dagobert Ducks van de Tweede Kamer mogen het Groningse belang nooit uit het oog verliezen”

Faissal Boulakjar

Zelf ben ik geboren in Noord-Marokko, een gebied dat ook regelmatig wordt getroffen door aardbevingen. Ik weet hoe aardbevingen voelen en hoor van familie en kennissen regelmatig over de onrust, stress en angst van de continue schokken.

Voor Groningers is dit helaas meer regel dan uitzondering. Duidelijkheid en perspectief op een veilig thuis zijn de enige remedies tegen deze gevoelens. Maar door de oorlog in Oekraïne, de gastekorten en de hoge energieprijzen komt het Groningse gasveld weer prominent in beeld

In ruil voor een Lamborghini

Zogenaamde experts en opiniemakers roepen de afgelopen maanden met regelmaat op om de kraan in Groningen weer vol open te draaien. De één schreeuwt: „Geef ze 1000 euro”, de ander wilde het met een paar ton proberen en een FvD-Kamerlid maakte het helemaal bont door Groningers een Lamborghini te beloven.

Deze opportunistische uitspraken leiden tot enorme irritatie en getuigen van een totaal gebrek aan respect voor de inwoners van Groningen. Na jarenlange onzekerheid over de gaswinning en frustratie over de veel te trage herstele versterkingsoperatie, hebben zij recht op duidelijkheid en bovenal op een veilig onderkomen.

Gelukkig gaat het kabinet – in de persoon van staatssecretaris Hans Vijlbrief (D66) – niet mee in deze minachtende roep om extra gas uit Groningen. De voltallige Tweede Kamer moet hem hierin volop steunen. We moeten vast blijven houden. Ons niet laten verleiden. Een veilig thuis en een veilige toekomst voor Groningers staat op de
eerste plaats.

Alleen in uitzonderlijk zwart scenario

Alleen als de mensen in verzorgingstehuizen, kinderen op scholen en patiënten in ziekenhuizen in de kou komen te zitten, mogen we spreken van een gevaar voor onze veiligheid. En alleen als die veiligheid onder druk staat, mogen we in een uitzonderlijk zwart scenario een beroep doen op Gronings gas. Koste wat het kost moeten we dit voorkomen.

Mensen in Groningen hebben altijd rust en kalmte gehouden, zelfs wanneer de druk op hen ongewenst toenam. Dat oogst bewondering en verdient respect. Zij laten zien dat veiligheid, respect en trots niet te koop zijn. Zelfs niet voor een Lamborghini.

Een moeder zei tijdens één van de parlementaire verhoren dat zij zich door alle ellende soms geen goede moeder voor haar kind voelde. Dit is hartverscheurend. Een duur wagenpark of een zak geld zal dat gevoel niet kunnen oplossen. Het onderstreept vooral de boodschap die de gehele politiek zou moeten uitdragen: de kraan moet dicht
blijven en een veilig thuis voor elke Groninger moet vooropstaan. De Dagobert Ducks van de Tweede Kamer mogen het Groningse belang nooit uit het oog verliezen.