De Europese krachten hebben gewonnen

Bekijk hier de toespraak van Rob Jetten

Rob Jetten - Partijleider Rob Jetten tijdens de uitslagenavond van de Europese verkiezingen. Beeld: Jeroen Mooijman

Allereerst wil ik alle politieke partijen die zetels hebben gewonnen van harte feliciteren met hun uitslag. Bovenal voel ik mij een heel trotse partijleider. Niet alleen vanwege onze eigen uitslag met waarschijnlijk plus één zetel, maar vooral ook omdat de positieve Europese krachten vandaag deze verkiezingen hebben gewonnen. En dat is het allerbeste nieuws!

Ik heb de afgelopen weken echt enorm genoten van de fantastische campagne die onze leden hebben neergezet. Want in het hele land zijn D66’ers weer massaal de straat op gegaan. Flyeren op de markt, canvassen in weer en wind. We zijn online nog nooit zo zichtbaar geweest als de laatste paar dagen. En velen van jullie hebben ook op de verkiezingsdag zelf nog familie, vrienden en collega’s overtuigd om te gaan stemmen en op D66 te stemmen. Dus bedankt voor jullie geweldige inzet!

De afgelopen weken hebben wij het verschil gemaakt met een positieve boodschap over Europa. Dat een sterk Europa goed is voor onze eigen veiligheid, voor onze portemonnee en voor het aanpakken van de klimaatcrisis. En dat samenwerken in Europa uiteindelijk ook Nederland vooruithelpt.

Met die positieve boodschap gaan Gerben-Jan en een fantastisch team dadelijk het werk van Samira doorzetten. En ik heb er nu al zin in.

Laat onze winst van vandaag ook een boodschap zijn naar liberale en conservatieve partijen in Europa. Naar partijen die het tegenwoordig normaal vinden om de samenwerking met extreemrechts aan te gaan en te normaliseren wat niet normaal zou moeten worden. Wij als D66 zullen de komende jaren niet alleen in het Europees Parlement, maar ook in de Tweede Kamer elke dag opstaan tegen de politiek van populisme en uitsluiting. Wij zullen laten zien dat er een redelijk alternatief is.

Dit is pas het begin!