Zorgen over dalende vaccinatiegraad

In Den Haag daalt de vaccinatiegraad onder kinderen in een rap tempo. Meerdere kinderen in Eindhoven hebben mazelen en het RIVM meldt dat er dit jaar al vier baby’s zijn overleden aan de gevolgen van kinkhoest, aanzienlijk meer dan andere jaren. Dit had voorkomen kunnen worden met een hogere vaccinatiegraad. De minimaal nodige vaccinatiegraad is volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WGO) 90 procent.

Nieuwkoopse vaccinatiegraad

Van alle 2-jarigen in de gemeente Nieuwkoop heeft afgelopen jaar 93,4 procent een BMR-vaccin gekregen. Een BMR-vaccin is tegen bof, mazelen en rodehond. Tien jaar geleden was dat nog 97,3 procent. Kinderen krijgen in hun tiende levensjaar een tweede BMR-vaccinatie: in Nieuwkoop had 89,1 procent die prik vorig jaar ook daadwerkelijk gehaald, tegen 93,9 procent tien jaar geleden zo schrijft het AD.

Landelijk is nog geen 90 procent van alle baby’s ingeënt tegen mazelen, en slechts 85 procent van alle 10-jarigen. In Zuid-Holland gaat het om respectievelijk 87,7 en 80,3 procent. Nieuwkoop zit dus boven het landelijke en provinciale gemiddelde, maar toch is de dalende trend zorgelijk.

De vaccinatiegraad voor de HPV-prik, die bescherming moet bieden tegen 6 soorten kanker, ligt in Nieuwkoop een stuk hoger dan het landelijke gemiddelde – bijna 10%. Toch heeft minder dan 75% van de schoolkinderen (5-14 jaar) een HPV-vaccin gehad.

Preventiebeleid

Daarom heeft de fractie van D66 Nieuwkoop bij de bespreking van de preventieagenda in februari de oproep aan het college gedaan om de (hogere) vaccinatiegraad als doel mee te nemen.

Samen met de VVD en Natuurlijk Nieuwkoop hebben wij het college opgeroepen om;
(1) als doel mee te nemen dat in 2030 de HPV-vaccinatiegraad ten minste 10% boven het landelijke gemiddelde ligt;
(2) voor de overige vaccinaties als doel te stellen dat de vaccinatiegraad niet mag dalen;
(3) hierover in gesprek te gaan met relevante stakeholders;
(4) de gemeenteraad over deze gesprekken en de hieruit voortvloeiende acties te informeren uiterlijk Q4 2025 (tegelijk met de evaluatie van de overige acties in de preventieagendad)

De motie heeft het gehaald met de stemmen voor van de fracties van SBN, VVD, CDA, NN en D66. Alleen de fractie van SGP-ChristenUnie stemde tegen.