Nieuwsuur over flexwoningen Nieuwveen

Fractievoorzitter Jop van der Pijl is door Nieuwsuur geïnterviewd vanwege het project voor de realisatie van flexwoningen in de gemeente Nieuwkoop. Het item is te zien op NPO2, de uitzending is 10-05-2023 om 21:30.

Naast Jop werd er ook met omwonenden van de W.P. Speelmanweg (Nieuwveen) gesproken. Op deze locatie zouden flexwoningen worden gerealiseerd. Vanwege het besluit van de raad om het voorstel van het college niet over te nemen is in september besloten het traject voor de realisatie van flexwoningen even te bevriezen en opnieuw op te starten.

Valse start – Raad keurt voorstel college af

De raad besloot in september om het voorstel van het college ‘niet rijp voor besluitvorming’ te verklaren. De belangrijkste reden om daarvoor te kiezen was de slechte communicatie vanuit het college richting de omwonenden.

Flexwoningen in principe een goed plan

In principe vindt de fractie van D66 nieuwe woonvormen, zoals tiny houses en flexwoningen, mooie mogelijkheden om de vastgelopen woningmarkt weer vlot te trekken, maar de manier waarop het college dit voorstel aanvloog verdient geen schoonheidsprijs. Tegelijkertijd zijn er wel snel concrete plannen nodig om de problemen op de woningmarkt op te lossen. D66 wilde in september daarom vooral weten hoe het college zo snel mogelijk tot een verbeterd plan voor inzet van flexwoningen zou komen en hoe inwoners van de gemeente én raadsleden daar beter bij betrokken zouden worden.

Nieuwe start – Vaststellen van randvoorwaarden

Het college is vervolgens gaan onderzoeken aan welke randvoorwaarden locaties voor het realiseren van flexwoningen moeten voldoen. Deze randvoorwaarden zijn inmiddels vastgesteld door de gemeenteraad en liggen in lijn met de voorwaarden voor permanente woningbouw. Volgens de voorwaarden moet de locatie bijvoorbeeld goed bereikbaar zijn met de auto of het openbaar vervoer en moeten er voorzieningen in de buurt zijn.

Adviespanel

Verder is besloten om de locatiekeuze voor flexwoningen meer in samenspraak met de inwoners van onze gemeente voor te bereiden. Het college is met het voorstel gekomen om een adviespanel op te richten waarin inwoners locaties kunnen aandragen en kunnen adviseren over locaties. In eerste instantie had het college alleen het streven om in dit panel een evenwichtige spreiding van dorpskernen te hebben. D66 heeft voorgesteld om daarnaast ook te streven naar een evenwichtige spreiding van leeftijden én het college gevraagd om zich in ieder geval in te spannen om ook mogelijke toekomstige bewoners aan tafel te krijgen. Deze motie is aangenomen met steun van Natuurlijk Nieuwkoop, VVD en CDA en met de stemmen van Samen Beter Nieuwkoop & SGP-ChristenUnie tegen.

Hoe nu verder?

Zoals ook in de uitzending van Nieuwsuur naar voren komt, is er momenteel een pas op de plaats gemaakt. De woningen die eerder waren aanbesteed, worden nu opgeslagen en mogelijk verkocht. Financiële schade hiervoor wordt verhaald bij de gemeente. De fractie van D66 blijft uiterst teleurgesteld in de manier hoe dit traject is doorlopen én het feit dat het college de raad niet op het juiste moment heeft geïnformeerd over het aangaan van de financiële risico’s in de overeenkomst om de flexwoningen alvast te laten bouwen, vooruitlopend op een akkoord van de gemeenteraad. Het college heeft helaas ook verzuimd om de raad op deze financiële verplichtingen te wijzen bij behandeling van het voorstel in de raadsvergadering in september. Nu de financiële schade werkelijkheid wordt, zullen hierover politieke debatten volgen.

Het adviespanel gaat zich buigen over mogelijke locaties, de locaties moeten vervolgens klaar worden gemaakt (aanleggen van bestrating etc.) en daarna kunnen de woningen worden gebouwd en worden bewoond. De verwachting is dat dit traject nog ongeveer een jaar duurt.