Blijf op de hoogte

We houden je graag als eerste op de hoogte van onze inzet voor de toekomst van Nederland. Schrijf je snel in en ontvang onze updates!

Alexandra van Huffelen

Staatssecretaris van Financiën

51 jaar

Alexandra van Huffelen (1968) is namens D66 staatssecretaris van Financiën in het kabinet Rutte-III.

Van Huffelen was vanaf 2014 directeur van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf Amsterdam (GVB). Van 2010 tot 2014 was ze namens D66 wethouder in Rotterdam, met onder andere duurzaamheid en openbaar vervoer in haar portefeuille. In 2019 werd ze verkozen als Eerste Kamerlid voor D66.

Van Huffelen wordt de eerste vrouwelijke bewindspersoon op het ministerie van Financiën. Haar belangrijkste opdracht? De gedupeerde ouders in de kinderopvangtoeslagenaffaire helpen. Ook moet zij een nieuw toeslagenstelsel in de steigers zetten. “Ik wil dat de overheid weer naast mensen komt te staan. Nu hebben mensen vaak het gevoel dat de overheid tegenover hen staat. Daarom moeten we de ouders in de toeslagenaffaire recht doen en een begin maken met de hervorming van het toeslagenstelsel.”

Meer van Alexandra van Huffelen