De inwoner en ondernemer staan centraal: maak heldere afspraken
- D66 vindt duidelijkheid, uitlegbaarheid, proportionaliteit (en bewezen nut) van regels, naast de rechtszekerheid en rechtsgelijkheid, van groot belang. Regels en kaders of richtlijnen faciliterend zijn aan, de inwoners, ondernemers en organisaties Daar waar regels in de praktijk hun doel voorbijschieten moeten deze ter discussie worden gesteld en moet er bereidheid bestaan, zowel bij het gemeentelijk apparaat als bij de politiek, om deze regels opnieuw te beoordelen of evalueren en zo nodig snel te wijzigen.
- Cruciaal is het goede contact tussen het gemeentebestuur, de gemeenteraad en het ambtelijk apparaat met de inwoners, ondernemers en organisaties van Lansingerland. Voorlichting en informatieverstrekking op het juiste moment en in de juiste vorm hoort hierbij; correcte en tijdige beantwoording door de gemeente van vragen, het hebben van duidelijke aanspreekpunten/accountmanagers in het ambtelijk apparaat, inzet van kernwethouders voor de kernen in onze gemeente op belangrijke dossiers. De gemeente is immers bij uitstek de plaats waar de lijnen kort kunnen en moeten zijn tussen de overheid en inwoners, onderneming en organisaties.
- D66 wil dat inwoners, bedrijven en organisaties ook bij een onafhankelijk loket kunnen aankloppen voor hun ervaringen met de gemeentelijke organisatie. D66 wil daarom dat de ombudsman dichter bij de inwoners komt te staan en dat Lansingerland zich aansluit bij de gemeentelijke ombudsman. De voordelen hiervan zijn dat de gemeentelijk ombudsman laagdrempeliger is voor inwoners om naar toe te stappen. Ook kent de gemeentelijk ombudsman de regio beter. De gemeentelijk ombudsman maakt ook jaarlijks een samenvatting van de klachten die zijn binnengekomen en koppelt dit terug aan de gemeenteraad en het bestuur, hierdoor kan iedereen zich een beter beeld vormen waar de meeste klachten zich voordoen.
- D66 wil dat er een ombudsman komt voor jeugdzaken. Vanaf januari 2015 al zijn de gemeente verantwoordelijk voor de uitvoering van de jeugdhulp. kinderen, jongeren, ouderen en professionals die niet tevreden zijn over de zorg, hulp of onderwijs kunnen bij de kinderombudsman terecht. De kinderombudsman behandelt vragen en klachten over de gemeente en over de aanbieders op het terrein van jeugdhulp en onderwijs.