Klimaatburgemeester bezoekt fractie

Afgelopen 13 februari bracht Norbert Schotte, één van de klimaat burgemeesters van Lansingerland en tevens expert op het gebied van ‘biobased’ bouwen, een bezoek aan de fractie van D66 Lansingerland.

Bouwsector en klimaatcrisis

In de fractie lichtte Schotte de rol van de bouw toe in de klimaatcrisis. Wereldwijd heeft de bouw een aandeel van ongeveer 10% in de totale co2 uitstoot en ook in de productie van bouwmaterialen worden veel schadelijke stoffen uitgestoten. Daarnaast zijn veel van de gebruikte bouwmaterialen niet circulair. Zo zijn veel populaire isolatiematerialen gemaakt van fossiele brandstoffen en kunnen veel zonnepanelen niet gerecycled worden. De focus ligt op dit moment sterk op het klimaatneutraal maken van het bewonen van huizen (bijvoorbeeld door warmtepompen, zonnepanelen en isolatie), maar er moeten ook stappen gezet worden om bij de bouw van huizen zelf schoner te maken. Er komt steeds strengere regelgeving voor uitstoot in de bouw, en als er nu niets veranderd dreigt er een ‘co2 lockdown’ waardoor er niet langer gebouwd kan worden en de woningnood aanhoudt.

Biobased

Maar hoe kan je dan schooner bouwen? Op dit moment wordt er in Nederland vooral gebouwd met beton en staal – beide zeer slecht voor het milieu, kijk bijvoorbeeld naar de uitstoot van grote staalfabrieken. Schotte is samen met zijn collega’s van Gideon bezig om de ‘materialentransitie’ vorm te geven – bouwen met onder andere hout, hennep en vlas. Deze materialen houden co2 vast in plaats van dat ze het uitstoten en kunnen lokaal verbouwd worden. De transitie gaat op sommige plekken als snel, zo is het al mogelijk om gebouwen op te trekken uit hout van meer dan 70 meter hoog! Er zijn ook talloze gebouwen die meer co2 opslaan dan dat de bouw uitstoot.

Pionieren

“De materialentransitie loopt ongeveer 15 jaar achter op de energietransitie”, aldus Schotte. Het is nu dus tijd om in actie te komen en af te stappen van de traditionele, co2 intensieve manier van bouwen. D66 Lansingerland ziet kans om te pionieren met meer biobased bouwen in Lansingerland, bijvoorbeeld bij de aanschaf van flexwoningen of de ontwikkeling van Bleizo-west.

Meer weten over biobased bouwen? Kijk dan hier de presentatie terug die Schotte afgelopen week aan de gemeenteraad gaf.

Beeld: D66 Lansingerland