Onze visie op de Veiligheidsagenda 2024-2027!
Donderdag 29 februari 2024 stelde de gemeenteraad de Veiligheidsagenda 2024-2027 vast. Tijdens de raadsvergadering heeft D66 Katwijk ook een motie ingediend om het AED-beleid aan te scherpen. Deze is uiteindelijk ingetrokken, omdat het college van B&W heeft toegezegd om zich hiervoor in te spannen. Lees hier onze bijdrage en de motie terug!
De afgelopen maanden werd Katwijk opgeschrikt door de niet-geheel onverwachte komst van de grote stedenproblematiek; het sluipende gif in onze samenleving. In 2022 waarschuwde de teamchef van de politie voor het eerste schot en een jaar later kreeg deze waarschuwing de praktische gevolgen – met daaropvolgend een opeenstapeling aan tragische incidenten.
Wat D66 Katwijk betreft werd het dus tijd voor een vernieuwende aanpak, aangezien de huidige strategie niet langer meer effectief bleek te zijn in de praktijk. Veiligheid is de sleutel tot vrijheid en als fractie voelen wij ons dan ook verplicht om dat recht voor iedereen te waarborgen. Wij hadden dan ook ontzettend hoge verwachtingen van het vernieuwde integraal veiligheidsplan.
We wilden een plan dat meer kijkt naar de menselijke maat, dan slechts naar het strafdossier. We wilden bovendien een plan die de veiligheidsvraagstukken integraler benaderd, waarbij preventie, handhaving, repressie en nazorg in evenwicht zouden zijn. Daarbij wilden wij ook een plan dat zich niet vastbijt op slechts klassieke middelen, maar ook ruimte overlaat aan innovaties. De heer Oudwater van het CDA gaf tijdens de commissie al genoeg effectieve voorbeelden, die wij niet nogmaals zullen herhalen hier.
Voor D66 Katwijk ligt er vanavond dan ook eindelijk een solide basis, want we zijn er nog niet. Op korte termijn komt namelijk nog het uitvoeringskader naar de gemeenteraad toe en worden de eerste inspanningen gepleegd ten aanzien van het drugsactieplan van platform Kocon. Maar met de hoofdlijnen van vanavond kunnen we instemmen.
Onze fractie wil echter wel 3 punten meegeven waarvan wij hopen dat het college hier met veel aandacht naar gaat kijken.
Laat ik beginnen met ons AED-beleid, in samenwerking met Stichting Katwijk Hartveilig. Katwijk heeft op dit moment 104 openbare AED’s en dat wil onze fractie alleen maar blijven stimuleren. Het vergroot namelijk de overlevingskans van slachtoffers en overbrugt de tijd tussen de hulpverlening van burgers en de komst van hulpdiensten. Na informatieve vragen constateert onze fractie dat, hoewel het in de publieke ruimte goed geregeld is, er ook een tandje bijgezet kan worden bij de BOA’s. Katwijk beschikt op dit moment over 4 BOA-voertuigen, waarvan er slechts 2 zijn voorzien van een AED. Gemiste kans, wat ons betreft, want tegenwoordig zijn dit soort apparaten dusdanig compact dat ze bij wijze van spreken ook gewoon in de vrouwelijke handtasjes passen, dus waarom niet in de buddyseat van bijv. de motor van een BOA? Om deze reden dienen D66 Katwijk, Durf, GemeenteBelangen, CDA Katwijk en ChristenUnie een motie in om alle voertuigen, dus ook van de motoren, te voorzien van een AED. Deze motie zal ik zo indienen.
In het verlengde hiervan, en dan kom ik op mijn tweede punt: de toegankelijkheid van informatie over de 104 AED’s die we hebben in Katwijk. We zijn weliswaar een hartveilige gemeente, maar wat ons betreft moet het niet ophouden bij zo’n label. Als ik actief op internet zoek naar de dichtstbijzijnde AED in mijn buurt, dan kom ik geen toegankelijke website tegen – notabene van de gemeente zelf – met bijvoorbeeld een lijst of een kaart. Daarbij moet ook gezegd worden dat de kaart van Stichting Hartveilig Katwijk niet meer geüpdatet is sinds 2020. Dan kun je ervoor kiezen om een motie hiervoor in te dienen, maar wij denken dat het ook prima kan door middel van een toezegging. Kan er toegezegd worden dat de gemeente zich samen met de Stichting gaat inspannen voor het toegankelijker maken van alle openbare AED-punten in de gemeente door middel van bijvoorbeeld een lijst of een kaart op de gemeentelijke website, zoals het zou moeten zijn?
Tot slot: de jeugdproblematiek. Eerder dit jaar heeft onze fractie politieke vragen gesteld over het mosquito-beleid van het college, waarvan wij tot op heden niet zo goed begrijpen waarom het noodzakelijk is om dat onwenselijke middel in te zetten. Wat is er mis met investeren in jeugdhonken die gespreid zijn in alle dorpskernen, en niet alleen maar in Katwijk aan Zee? Wat onze fractie voor het uitvoeringskader wil meegeven is dat het tijd wordt om in te zetten op structurele oplossingen voor dit probleem en niet op hapsnap beleid dat ook nog eens een grove schending vormt op de lichamelijke integriteit van onze jongeren. De jeugd heeft de toekomst, maar we moeten ze niet blijven beschouwen als muggen. Graag een reactie daarop van de portefeuillehouder.
Dank u wel.