Mei: nieuwe kansen in overvloed

De maand mei stond voor de politiek in het teken van nieuwe kansen. D66 Katwijk heeft deze maand niet stilgezeten. Benieuwd naar wat wij allemaal gedaan hebben deze maand? Lees het hieronder!

Veilige voetbalclubs

De afgelopen zaterdagen werd de gemeenteraad uitgenodigd om op bezoek te gaan bij VV Katwijk, Rijnsburgse Boys en Quick Boys om verder te praten over het toenemend voetbalgeweld. Onder toeziend oog van een eerste, tweede en derde helft hebben we veel inspiratie opgedaan om de veiligheid op de voetbalvelden te verbeteren.

De stille strijd mag niet stil zijn

Deze maand is het beeld ‘Stille Strijd’ aan de boulevard onthuld. Het beeld staat symbool voor de innerlijke strijd die veel depressieve jongeren voeren. Op deze manier maken we mentale gezondheid bespreekbaar en halen we het uit de taboesfeer.

Op bezoek bij de dierenvriendjes!

Deze maand ging D66 Katwijk op bezoek bij Kinderboerderij Westerweide om nader te kennis te maken met het bestuur. We kregen een rondleiding en spraken nader over het belang van dierenwelzijn. Voor de fractie werd het duidelijk hoe belangrijk het is om bij gemeentelijke plannen rekening te houden met het belang van dieren in de omgeving.

Participatie Bouwplan de Haven

In april stelde de fractie, samen met Durf, politieke vragen over bouwproject Plan de Haven. Deze maanden ontvingen wij de antwoorden van het college. Deze hebben ertoe geleid dat wij een debat hebben aangevraagd. In onze optiek moet er beter geparticipeerd worden met omwonenden, en daar kan het college een faciliterende rol in spelen.

Gezondheid op één

In april stelde de fractie politieke vragen over het versterken van de vaccinatiegraad in onze wijken. Het college heeft daar deze maand op geantwoord en is van mening dat de cijfers niet zorgelijk zijn om een groot offensief in de wijken op te zetten, zodat iedereen de mogelijkheid krijgt om te vaccineren.

Fietsers krijgen helaas geen voorrang op rotondes

Deze maand werd er eindelijk besloten over het verlenen van voorrang aan fietsers op rotondes. Helaas kon dit niet op een politieke meerderheid rekenen. Ondanks de laatste poging van D66 Katwijk en ChristenUnie om fracties in beweging te krijgen, gaat het college op zoek naar een financiële dekking om 11 miljoen uit te geven aan de aanpassing van rotondes.

Energietransitie krijgt weer prioriteit

Deze maand voerde de raadscommissie het debat over de langverwachte Lokale Energiestrategie (ook wel: Energieprogramma). Het programma legt de focus op duurzame energieopwek en het intensiveren van de inzet om energiearmoede tegen te gaan. D66 Katwijk is tevreden over het programma. Volgende maand neemt de gemeenteraad hier een besluit over.

Onthulling bord Vissersvrouw

Deze maand was de gemeenteraad aanwezig bij de onthulling van het nieuwe informatiebord bij monument de Vissersweduwe en haar kind. De vissersvrouw en haar kind kijken naar een gedoofd steakelvuur, een teken dat hun dierbare op zee gebleven is en niet meer thuis zal komen.

Red de Islamitische Vereniging

De Islamitische Vereniging heeft vanaf 1 juli geen dak meer boven haar hoofd. Om deze reden hebben wij samen met PvdA mondelinge vragen gesteld aan het college. Het is noodzakelijk dat het college actief meedenkt over alternatieve huisvesting, ongeacht of het een religieuze organisatie betreft of niet. Bovendien is het noodzakelijk om zicht te houden op de jongeren die uit het zicht dreigen te raken. Wij zullen vinger aan de pols houden of de Islamitische Vereniging een dak boven het hoofd krijgt.