Samenwerking en Gemeenschappelijke Regelingen

Op de raadsvergadering van 28 mei werden alle Gemeenschappelijke Regelingen (GR-en) van Kapelle behandeld. Dit zijn alle samenwerkingsverbanden met andere gemeentes. Een mooi moment om de visie van D66 over samenwerken en GR-en kenbaar te maken via de onderstaande bijdrage in de raadsvergadering

Meer samenwerken met andere gemeentes is van belang op allerlei gebieden waar mogelijk. Het doel moet zijn om zo goed mogelijk resultaat te bereiken op de verschillende samenwerkingsgebieden, en besparingen zijn meegenomen. In het algemeen zijn de resultaten, zowel financieel als kwalitatief, goed te noemen.

Wat D66 betreft zouden we meer aandacht aan samenwerking moeten besteden, en ook goed moeten bedenken hoe we de samenwerking kunnen verbeteren. Ook omdat er voor mijn gevoel steeds meer zaken gemeente-overschrijdend worden.

De volgende zaken zijn wat mij betreft van belang:

1) meer invloed van de raad, kan op allerlei manieren. Klankbordgroepen en informatiebijeenkomsten zijn goede eerste stappen, maar er zijn allerlei mogelijkheden zoals regioraden of gezamenlijke commissiebijeenkomsten, de rol van de griffie versterken die dan ook agenda’s afstemt met elkaar. Zo beveelt Berenschot aan om gestructureerde overleggen tussen raadsleden en portefeuillehouders te hebben, meer als raden onderling af te stemmen, of een gezamenlijke nota verbonden partijen te hebben, of gezamenlijke zienswijzes. Maar ook instrumenten als een zogeheten gele kaart, of initiatiefrecht op sommige terreinen. Allerlei mogelijkheden, en voor veel daarvan is meer contact tussen raadsleden essentieel

2) focus op meer eenduidige afstemming en synchronisatie. VZG richtlijnen is een goede stap, waar mogelijk minder verschillende gemeentesamenstellingen, synchronisatie van planningen (bij iedere GR wordt een andere datum genoemd voor zienswijze in te dienen). Synchronisatie en afstemming is ook van belang buiten GR-en (bijvoorbeeld synchronisatie van gelijksoortige contracten bij verschillende gemeentes, zodat je op de duur makkelijker kunt gaan samenwerken). Van belang is ook dat rekenkamer aangeeft dat er op het gebied van afstemmen van rapportages nog wel wat te winnen is.

3) bekijken op welke terreinen we nog meer samenwerking danwel afstemming willen, en op welke manier. Concreet zijn er zaken die met de RES te maken hebben, zoals waar we windmolens willen of zonneparken. Maar ook couleur locale verminderen waar mogelijk .

Ik vind het tekenend dat we nu 1 keer per jaar alle GR s bespreken en dan vooral de jaarverslagen, terwijl de GR s toch heel wat meer dan 1/12e van onze uitgaven betreft. En dat we dan amper spreken over op welke manier we meer, minder of anders willen gaan samenwerken. En hoe dan. Ook in de aanbevelingen van Berenschot komt dit trouwens naar voren, om het twee maal per jaar te hebben over de samenwerking