Toegankelijk Harderwijk voor iedereen

Als iemand je uitnodigt om een uitdaging aan te gaan, dan doen wij dat graag. Ralph Stoové kwam erachter dat hij tegen bepaalde dingen ‘aanloopt’ sinds hij gebruik maakt van een rolstoel. Daarom daagde hij de lokale politiek uit om eens in een rolstoel een rondje door de eigen stad te maken. Ons raadslid Thijs Melkert liet zich dit geen twee keer zeggen en ging mee op pad, samen met Wilco Bos (PvdA) en Wilco Mazier (CDA).

“Harderwijk is helemaal niet vlak”, reageerde Thijs verbaasd. Bovendien heeft elk voordeel weer een ander nadeel: straten die schuin aflopen voor afwatering, zijn een hele sport. Mensen die bankjes of bloempotten voor de deur zetten, dwingen je als rolstoeler weer op de weg. Dit zijn volgens Stoové dingen waar je wel aan kunt wennen.

Waar loop je dan wel tegen aan? Zelfs plekken die speciaal voor mindervaliden gemaakt lijken te zijn, geven in de praktijk soms toch wat problemen. Een net iets te hoog stoepje, een helling die té schuin loopt of een parkeerplaats die wel erg krap is of een toilet dat toch minder vaak open is dan het lijkt. Soms zijn het heel kleine dingen die een grote barrière opwerpen. Het positieve is dat ze dan ook makkelijk weer te verhelpen zijn, zodat Harderwijk voor iedereen goed toegankelijk is. Na de zomervakantie willen de drie raadsleden van het CDA, PvdA en D66 komen met een plan om verbeteringen door te voeren voor minder validen.