David (21) blij met hijsen regenboogvlag Epe: ‘Toch gênant dat Epe tussen Urk, Oldebroek en Oekraïne staat?!’

Hij moest er wat moeite voor doen, maar het is David van Walderveen (21) gelukt een afspraak te maken met wethouder Jan Aalbers van de gemeente Epe. Daar ontstond de afgelopen weken politieke commotie over het (niet) hijsen van de regenboogvlag op Coming Out-day, zondag 11 oktober. Van Walderveen, zelf homoseksueel, gaat hierover graag het gesprek aan met de gemeente.

Een artikel uit De Stentor

“Homoseksualiteit is niets nieuws”

Dat de regenboogvlag vanaf volgend jaar bij het Eper gemeentehuis wappert, doet de uit Oene afkomstige Van Walderveen goed. Een jaar te laat. Of eigenlijk vele jaren te laat. ,,Hoe lang is het geleden dat het homohuwelijk in Nederland is ingevoerd?”, vraagt de twintiger retorisch.

De Veluwe, Epe in het bijzonder, had wel wat eerder mogen meebewegen, vindt de student bestuurskunde aan de Universiteit van Twente. ,,Het is toch gênant dat Epe tussen Urk, Oldebroek en Oekraïne staat?!” Om procedurele redenen ging de gemeente Epe niet mee in het appel van een raadsmeerderheid om de diversiteitsvlag te hijsen. Eerst dient er beleid te worden gemaakt.

Het verleidde Van Walderveen zijn ongenoegen hierover op LinkedIn te schrijven: ,,Een paar weken geleden ben ik samen met de D66-fractie in de gemeente Epe in gesprek geweest met een verantwoordelijk ambtenaar. Die gaf aan dat een onderzoek over inclusie al maanden word uitgesteld, dus óók voor corona had dit thema al geen prioriteit. En is een onderzoek voor nieuw beleid echt nodig? COC Zwolle kan al veel informatie geven en zelfs voor een paar tientjes zorgen voor structurele lessen op scholen, om maar een voorstel te doen. Daarnaast is homoseksualiteit niet echt een nieuw onderwerp”, zo verwoordde de student zijn gedachten.

Geen symboolpolitiek

Via hetzelfde kanaal deed hij wethouder Aalbers het voorstel samen de vlag te hijsen op 16 november, de dag van de tolerantie, ooit ingesteld door de Verenigde Naties. ,,Als blijkt dat de gemeente overstag is, hoeven we dan geen vlag meer te hijsen, maar het gesprek moet maandag doorgaan. Het gaat mij er vooral om dat ze de waarde ervan snappen. Het is geen symboolpolitiek. De regelgeving omtrent inclusiviteit is in Nederland prima geregeld en ik wil zeker geen zeurhomo zijn. Die vlag symboliseert dat je mag zijn wie je bent.

,,Als je uitzoomt, is dat geen automatisme en geen garantie voor de toekomst. Kijk naar een land als Polen, waar recent LHBTI-vrije zones zijn gecreëerd. En zo gaat het op heel veel plekken niet goed, rechten kunnen zo weer op de tocht staan en Epe is onderdeel van de wereld. Laat zien waar je voor staat. Die vlag betekent dat je er echt mag zijn en niet alleen voor de wet, want dat gaat uiteindelijk alleen over regels en sancties. Als je het hebt over beleid, mis je het punt. Dat wil ik de wethouder graag uitleggen.

Volgens David van Walderveen (21) hoeven we niet naar Polen voor miskenning van de LBHTI-gemeenschap. ,,Als je in Zwolle hand in hand loopt, wordt er binnen twee minuten ‘homo’s’ naar je geroepen”, weet de Veluwenaar uit eigen ervaring. ,,Ik hoop inclusiviteit nog meer op de radar te zetten, maar zou het jammer vinden als alle minderheden op één hoop worden gegooid. Ook daar wil ik het graag over hebben.”