Financieel focus blijven houden

Voor de behandeling van de Perspectiefnota werd ons gevraagd een bijdrage te leveren voor een column in Rondom de Sprengen.

Tijd voor de PersPectiefNota (PPN). Daar waar de behandeling van deze nota voorheen nog wel eens ondersneeuwde en de behandeling van de begroting zelf veel meer focus kreeg, begint dit langzaam te veranderen. Daar stuurde D66 gemeente Epe mede op aan toen de evaluatie van de financiële jaarcyclus aan de orde kwam. Bij de PPN kun je als raadsleden ten slotte al de eerste richting aangeven voor de begroting. Daar gaan we vanaf komend jaar de echte veranderingen in zien.

Dit jaar wordt er door het college al voorgesorteerd op een beleidsarme begroting – beleidsarm in het kader van nieuw beleid. Wij snappen dat.

Ten eerste staan er veel ambitieuze plannen in de lopende begroting die nog in uitvoering zitten en (veel) geld kosten zoals: veilige mobiliteit, duurzame onderwijshuisvesting en accommodaties en de uitwerking van diverse zaken rondom het ondersteunen van onze minima.

Ten tweede is er voor de komende jaren nog onzekerheid als het gaat om de bijdrages van de Rijkoverheid die we krijgen als gemeente, tegenover welke taken er precies bij de gemeente terecht gaan komen. En uiteindelijk willen wij graag een sluitende begroting zien.

Ook als het gaat om financiën heeft D66 gemeente Epe vier belangrijke D’s op haar wensenlijst: Degelijk, Duurzaam, Doelmatig en Durf. Dat zit er nu al heel veel in, in bestaand beleid als onderdeel van het college programma.

Neem gerust een kijkje in het financiële hoofdstuk van ons verkiezingsprogramma. Die stelden we ruim twee jaar geleden al op en dat is natuurlijk de lijn die we zullen blijven volgen als belofte aan onze kiezers.