Verantwoord
Het is belangrijk dat het financiële beleid van de gemeente Emmen solide en transparant is, en dat u mee kunt praten en kijken. Wij zetten daarbij in het bijzonder op de volgende punten in:
- OZB. Wij doen geen valse verkiezingsbeloftes. Wij zullen daarom ook niet beloven dat wij de vaste lasten bevriezen, of dat de OZB niet zal stijgen in de komende vier jaar. Dat betekent niet dat wij per definitie de OZB willen laten stijgen, maar wel dat wij het besef hebben dat de OZB een van de weinige (grote) inkomstenbronnen van de gemeente is die, indien nodig, snel aangesproken kan worden. Als het nodig zal blijken om de OZB te laten stijgen, zorgen wij dat het duidelijk is waarom dat nodig is, en waaraan uw geld besteed zal worden.
- Toegankelijk. In de afgelopen periode is ingezet op het leesbaar en begrijpelijk maken van de jaarlijkse begrotingen en kadernota’s. Wij juichen die ontwikkeling van harte toe. Daarbij blijft het belangrijk dat we afkortingen uitleggen, op een begrijpelijk taalniveau schrijven, kort en bondig zijn, en ons zo veel mogelijk in het Nederlands uiten. Verder dient elke inwoner altijd in één opslag te kunnen zien hoe de inkomsten en uitgaven ervoor staan.
- Toeristenbelasting. Wij willen voorkomen dat de toeristenbelasting nog verder stijgt. Zo houden we de gemeente Emmen aantrekkelijk en in verhouding tot buurgemeenten, ook niet te duur.
- Subsidies. In 2011 is een D66-motie aangenomen, die oproept dat de door de gemeente Emmen verstrekte subsidies in een openbaar subsidieregister op de gemeentelijke website geplaatst worden. Wij zijn er trots op dat deze motie is aangenomen, maar zijn niet tevreden over de uitvoering hiervan. Het subsidieregister wordt namelijk enkel per e-mail aan de raads- en commissieleden toegezonden, en is verder alleen door inwoners via het Klantcontactcentrum opvraagbaar. Wij vinden het daarom belangrijk dat er alsnog uitvoering aan onze motie wordt gegeven.
- Parkeertarieven. Parkeren in en rond het centrum van Emmen is de afgelopen jaren steeds duurder geworden. Dat is voor een deel verklaarbaar door de hoge lasten van verschillende (nieuwe) parkeerplaatsen, maar ook door de keuze om bewust geen parkeergeld te heffen in de dorpen en wijken. Voor ons is het alsnog instellen van parkeergeld in bepaalde dorpen en wijken geen taboe, als daarmee kan worden voorkomen dat parkeren in en rond het centrum onbetaalbaar wordt. Uiteindelijk profiteert iedereen van een toegankelijk en aantrekkelijk centrum.
- Het Rijk. Als gemeentelijke afdeling van de tweede partij van Nederland zetten wij onze invloed in voor eerlijke vergoeding voor alle taken die als het gevolg van de decentralisatie aan gemeenten zijn toegewezen en voor een gezondere inhoud en verdeling van het Gemeentefonds. Wij vinden ook dat onze regio, als kansregio, meer aanspraak zou moeten kunnen maken op landelijke subsidie- en stimuleringsmaatregelen. Verder willen wij dat de gemeente zelf meer ruimte krijgt om belasting te heffen, waarbij de Rijkslasten omlaag kunnen.
- Afvalstoffenheffing. Wij gaan uit van het principe dat de vervuiler betaalt. Wij juichen dan ook toe dat er een gedifferentieerd tarief is ingevoerd voor de afvalinzameling, omdat dit meer verantwoordelijkheid legt bij de inwoners om afval te scheiden en om minder afval te produceren. Wel blijven wij ons sterk maken voor voldoende (ondergrondse) containers, aparte luierinzamelplekken en betaalbare en haalbare omstandigheden voor minima en bijvoorbeeld ouderen. Wij zetten ons verder in voor een verruiming van de hoeveelheid afval dat jaarlijks gratis naar de milieustraat kan worden gebracht, van 300 naar 750 kilogram.