Perspectief voor het onderwijs, de cultuur en daklozen

Deze week sprak de Edese gemeenteraad over de perspectiefnota en de plannen van de gemeente voor 2025-2028.

Perspectief voor Dakloze mensen:

Per 1 mei 2024 besloot de gemeente Ede de nachtopvang voor daklozen te sluiten, waardoor veel mensen zonder perspectief op straat kwamen te staan. Mede dankzij onze inzet komt er per 16 juli dit jaar een crisisnachtopvang. Daarnaast hebben we samen met andere partijen het initiatief genomen om concreet werk te maken van alternatieve woonvormen in Ede. Hier kunnen dakloze mensen terecht die niet passen binnen een reguliere woonwijk. Bovendien hebben we ingezet op meer plekken binnen het Housing First-programma.

Perspectief voor het Onderwijs:

Dankzij vragen van D66 is duidelijk geworden dat scholen in Ede, ondanks bezuinigingen door de rijksoverheid, schoolontbijt kunnen blijven aanbieden. Zo zorgen we ervoor dat ieder kind de schooldag met een volle maag begint.

Helaas heeft een meerderheid van de raad tegen ons voorstel gestemd om het geld dat gereserveerd was voor onderwijshuisvesting te behouden voor het onderwijs. Ondanks dat diverse scholen aangeven dit geld hard nodig te hebben, heeft de meerderheid van de raad ervoor gekozen om dit niet langer voor het onderwijs te reserveren.

Perspectief voor de culturele sector:

Ede heeft veel culturele toppers! Samen met andere partijen hebben we voorstellen gedaan om perspectief en middelen te bieden voor de culturele invulling van de Stingerbol en de stationsomgeving. Daarnaast hebben we opnieuw het college opgeroepen om zich in te zetten voor culturele ondernemers die in zwaar weer dreigen te komen, zoals Astrant en de Kunstfactorij.