Kom in actie op de ongelukkenrotonde!

Ede heeft er lang naar toe mogen leven: de aanleg van de Parklaan. De nieuwe weg gaat helemaal van de N224 naar de A12. Het bestuurlijk getouwtrek duurde eindeloos. De weg van Bennekom naar Ede was een jaar lang helemaal afgesloten en dat werd vervolgens nog een half jaar verlengd. Maar laat de gemeente Ede alsjeblieft niet op de lauweren rusten nu de weg er eenmaal ligt. In de eerste maanden zijn er al meerdere ongelukken gebeurd met aangereden fietsers, steeds op dezelfde plek. Daarom roept D66 Ede nu de gemeente direct op tot actie. Voordat er nóg meer gewonden vallen.

Met stip de gevaarlijkste plek van Ede

De nieuwe Parklaan mag er wezen. We geven direct toe, het ziet er mooi uit en auto’s kunnen er goed doorrijden. Maar de rotonde van de Zandlaan, Bennekomseweg en Horalaan tussen Ede en Bennekom lijkt direct met stip op 1 de gevaarlijkste verkeersplek van Ede te zijn geworden. Over deze rotonde gaat niet alleen de doorfietsroute naar Wageningen, maar gaan straks ook weer stoeten aan schoolfietsende kinderen. In de paar maanden dat hij in gebruik is, zijn er al meerdere gewonden gevallen, steeds een aanrijding van een fietser door een auto.

De fractie van D66 Ede ontvangt klachten over deze rotonde uit de wijde omgeving. Deze gevaarlijke plek zou direct geagendeerd moeten worden bij het vragenuurtje in de raad. Ware het niet dat de raad nu met reces is en het College nog steeds bezig is met de raadsvragen die de D66-fractie eerder al had gesteld over het verkeersklimaat in de hele gemeente.

Kom in actie!

Met de nieuwe weginrichting ligt de rotonde weer binnen de bebouwde kom en hebben fietsers dus weer voorrang. Op zich een goede aanpassing, maar de inrichting zorgt ervoor dat het tot veel gevaarlijke situaties leidt. Zo is er een vrije afslag van de Bennekomseweg naar de Zandlaan. Fietsers hebben maar krappe ruimte en komen voor afslaande auto’s niet van opzij maar schuin van achter. Zo kun je vanuit de auto de fietser niet meer in de ogen kijken en omgekeerd ook niet. Het kruispunt veilig oversteken stelt helaas hoge eisen aan de oplettendheid en rijvaardigheid van jezelf en de mensen die je toevallig tegenkomt op de weg. Vaak gaat dat goed maar helaas soms niet. De gemeente moet daarom zorgen voor een situatie waarin mensen makkelijke de veilige keuze kunnen maken. Dat had gekund door meer ruimte te verwerven rondom de rotonde zodat iedereen wat meer bewegingsvrijheid en zicht heeft. Maar nu hij er eenmaal ligt kan het nog door auto’s te laten stoppen voor de kruising met de fietsroute, zodat je als bestuurder rustig kan uitkijken naar fietsers en niet de aandacht hoeft te verdelen tussen het maken van een bocht en het kijken naar fietsers van twee kanten. Op veel andere plekken zoals in Arnhem en Ruurlo werkt dit soort oplossingen behoorlijk goed.

Het is jammer dat er eerst ongelukken moesten gebeuren voordat maatregelen worden getroffen. Maar laten we hopen dat de gemeente niet volhardt in oude keuzes die schoolgaande kinderen dagelijks aan gevaarlijke situaties blootstelt. Daarom gemeente Ede: laat alle fietsers die zijn aangereden en soms zelfs gewond zijn geraakt niet in de dode hoek zitten. Kom in actie en verbeter zo snel mogelijk de verkeerssituatie!