Freek Jan Koekoek wil Bennekoms referendum winkelen op zondag

Freek Jan Koekoek (Kandidaat raadslid namens D66 Ede) roept namens D66 op tot een nieuw maatschappelijk debat over winkelopenstelling op zondag in Bennekom. Als sluitstuk van dit nieuwe maatschappelijke debat is wat Koekoek betreft een referendum gepast.

Andere tijden

Zoals u misschien weet is in 2015 een referendum gehouden over de koopzondag in de gemeente Ede. In 2015 was een kleine meerderheid in Bennekom nog tegen openstelling. Hoewel D66 een liberale partij is die winkeliers in het algemeen zelf de keuze wil geven op zondag open te gaan, hebben wij die uitslag gerespecteerd. Het pleidooi van de Bennekomse ondernemersvereniging benoemt goede punten. Sinds referendum van 15 juni 2015 is er ook veel veranderd. Jongeren en jonge gezinnen zijn bijvoorbeeld flexibeler in de tijden dat zij boodschappen doen en online winkelen heeft een grote vlucht genomen. Online is natuurlijk altijd open. Wij willen graag ons centrum mooi en vitaal houden. De situatie is nu dat Bennekomse ondernemers dicht moeten blijven op zondag, terwijl concurrenten in Wageningen, Ede en Arnhem inmiddels de vrijheid hebben gekregen om op zondag open te gaan.

Een nieuw publiek debat

De uitslag van een referendum moet je respecteren maar mag niet de discussie voor altijd op slot zetten. Daarom pleit D66 voor een nieuw Bennekoms debat en referendum over open winkels op zondag. Ik vind dat wij als Bennekommers die discussie weer moeten gaan voeren, op een respectvolle manier. Bennekommers respecteren van oudsher de zondagsrust en veel mensen waarderen die ook. Maar omgekeerd vragen wij ook aandacht voor inwoners en ondernemers die zich beperkt voelen in hun vrijheid en een deel van hun omzet aan omliggende centra verliezen.

Een nieuw referendum

Ik ben ervan overtuigd dat zo’n maatschappelijk debat veel oplevert voor het draagvlak van de maatregel. We sluiten het debat dan af met een referendum waar de gemeenteraad gehoor aan geeft. Op die manier kunnen de Bennekommers zelf beslissen. Op dit moment kan alleen de gemeente bepalen of er een referendum komt. In het verkiezingsprogramma stelt D66 voor dat inwoners in de toekomst ook zelf een referendum kunnen aanvragen. Tot het zover is kan de gemeenteraad dit doen. Als fractie zullen we ons sterk maken om een nieuw referendum te organiseren. Zo kunnen we rechtdoen aan álle Bennekommers op dit belangrijke onderwerp.