Louke Koopmans

• Ede
  • Bennekom
  • Zij/haar

Ede is een prachtige gemeente omgeven door vele natuurgebieden. Als geboren en getogen Edese, wil ik dat de volgende generaties waaronder mijn eigen kinderen, kunnen blijven genieten. Echter we staan voor een grote klimaatopgave. Dat betekent dat we nu
politieke keuzes moeten maken. Dit kan soms moeilijk zijn en we moeten wat inleveren. Daarvoor moeten samen werken met bedrijven, inwoners en de gemeente. Daarnaast zie ik veel verschillen in de gemeente. In sommige wijken in Ede hebben kinderen minder kansen om zichzelf te ontplooien dan in dorpen zoals Bennekom. Ik wil ervoor streven dat we meer gelijkheid hebben. Daarbij vind ik het concept van een rijke schooldag erg goed, want verschillen staan juist na schooltijd. Daarom het aanbieden van cultuur, sport en natuur aan alle kinderen vind ik cruciaal.

Tenslotte we staan voor een grote woonopgave. Ik streef erna om betaalbare en diverse woningen te kunnen aanbieden. Dit betekent dat we de ruimte goed moeten benutten. Focus daarbij op woningen voor senioren, starters en migranten.

Lievelingsplek in je gemeente (en waarom?)
Het Bart van Elstplantsoen in Bennekom: hier staan prachtige bomen met bloesem in mei en herfstachtige kleuren in het najaar, bankjes, een ijswinkel en vormt een mooie ontmoetingsplek voor inwoners in Bennekom.

Welke kansen zie jij voor je gemeente?

Het World Food Centre heeft een grote aantrekkingskracht voor bedrijven. De gemeente kan nog meer faciliteren om deze bedrijven aan te trekken om zo de rol van Ede in de Foodvalley te versterken. Bijna niemand weet dat Park de Hoge Veluwe en vele andere natuurgebieden in Ede staan. In onze citymarketing kunnen we Ede veel meer promoten als het meest natuurrijke ‘middelpunt’ van Nederland.

Wat zijn drie zaken die jij als raadslid wil veranderen?

1. Klimaat: we moeten meer doen om Edenaren uit te dagen om minder water, energie, plastic te gebruiken en om voedsel- en kledingverspilling tegen te gaan. Ik ga me ervoor in zetten dat we de burgers helpen, met meer reparatiepunten en het stimuleren van
burgerinitiatieven.

2. Wonen: zorgen dat we eerst gaan bouwen in de bebouwde kom. Bouw leegstaande panden om tot woningen of kijk naar nieuwe woonconcepten waarbij je meerdere soorten woningen hebt in een flat van vier verdiepingen. Focus daarbij op woningen voor senioren,
starters en migranten. Door deze groepen te bedienen kunnen we meer ruimte creëren in de woningmarkt.

3. Snelheid van implementeren: bepaalde trajecten duren enorm lang in de gemeente, zoals de snelfietsroute, de Klinkenberg en zonnepanelen. Ik wil streven om voortgang te boeken. Hierbij wil ik niet dat we de participatie van burgers uit het oog verliezen.

Wat betekent D66 voor jou?
Het woord progressief spreekt me erg aan. Ik wil dat we ons nu al voorbereiden op de toekomst. Daarbij past omdenken: ik zou graag dat we de Gemeente uitdagen om progressiever te denken. Bijvoorbeeld dat ambtenaren pro-actief duurzaamheid opnemen in alle beleidsplannen.

Wat is je favoriete boek (en waarom?)
The Pillars of Creation – Terry Goodkind – Science Fiction. Ik heb sociologie gestudeerd en hij beschrijft nieuwe werelden. Dat geeft me altijd weer nieuwe inzichten in mijn eigen realiteit waar ik ook werk met schillende maatschappelijke groepen.

Laatst bezochte culturele event? Waarom ga je graag daarheen?

Een vertelling over Sint Maarten. Dit werd gegeven in de buitenlucht. Prachtig om de kinderen op te zien gaan in een verhaal dat werd uitgebeeld. Verder ga ik graag ook naar kunstfactorij in Bennekom waar ze creatieve workshops