Gezamenlijke D66-actie na verkeersongeluk dwingt effect af

Op 6 april jl. vond er een ongeval plaats op de afslag van de N224 op de Slingerboslaan. Omdat provincie en gemeente vaak naar elkaar wijzen, trokken D66 Ede en D66 Gelderland samen op. Naar aanleiding van gezamenlijke vragen is nu een 50-bord geplaatst om hard rijden op deze gevaarlijke oversteekplaats te voorkomen.

Fietser aangereden op gevaarlijke oversteek

Op 6 april werd een fietser aangereden langs de N224 door een auto. De N224 en vooral ook deze specifieke plaats staan al langer bekend om ondermaatse verkeersveiligheid. Nog geen week later overleed een motorrijder na een ander ongeval, ook op de N224. D66 wil al langer actie om de verkeersveiligheid op de N224 te versterken, maar vooralsnog zonder veel weerklank vanuit provincie of gemeente.

Onoverzichtelijke scherpe bocht

Naar aanleiding van het ongeval van 6 april was D66 verontrust over de situatie dat auto’s met 80 km/u een onoverzichtelijke scherpe bocht mochten maken waarin een fietsoversteek zit en waar na de bocht de bebouwde kom begint met direct daarbinnen een ‘STOP’-bord. De Edese fractie is al langer van mening dat 80 km/u veel te hard is voor een weg die dwars door de bebouwde kom van Ede loopt met tal van formele en informele oversteken, een spoorwegovergang en een oversteek met een verkeerslicht. En ook de geluidsoverlast en uitstoot van schadelijke stoffen is groter bij 80 dan bij 50 km/u. En dat op een stukje van 1½ km waarbij het tijdsverschil tussen 80 en 50 zelfs met een ‘vliegende’ start maar 40 seconden is.

Eindelijk actie van de provincie

Omdat niet onmiddellijk duidelijk was wie de verantwoordelijke wegbeheerder is, hebben de fracties van D66 in Ede (Henk Kohsiek) en in Gelderland (Frank Cornelisse) vragen gesteld aan zowel het College van Burgemeester en Wethouders van Ede als aan Gedeputeerde Staten van Gelderland. De provincie bleek ter plaatse verantwoordelijk en heeft inmiddels een bord ‘50’ geplaatst op de afrit. We verwachten dat de onveiligheid hierdoor is verminderd, maar het blijft een gevaarlijk punt. Helaas wil de provincie geen verdere beperkingen aan de snelheid opleggen.