Deventer laat kans liggen om jaarwisseling moderner te vieren

De maatschappelijke opvatting over het zelf afsteken van vuurwerk is de laatste jaren veranderd naar een meerderheid die hiertegen is. Het initiatiefvoorstel van GroenLinks en ChristenUnie bood de Deventer gemeenteraad een uitgelegen kans om te kiezen voor vooruitgang en een milieu-, dier- en mensvriendelijker viering van de jaarwisseling. Helaas was hier geen meerderheid voor. Ook het amendement van D66 die een brug wilde slaan tussen degenen die stappen vooruit wilden zetten en degenen die tradities wilden behouden, haalde geen meerderheid.

De discussie over een afsteekverbod voor consumentenvuurwerk is echt een knaller geweest in de Deventer gemeenteraad maar liep helaas met een sisser af. Veel mensen zien de nadelen van vuurwerk voor milieu, dier en mens, maar beseffen ook dat het voor velen een traditie is die plezier brengt. Landelijk is er nu een meerderheid voor een afsteekverbod voor consumenten. Als gemeente kunnen we alleen een afsteekverbod instellen, niet een verbod op het verkopen van vuurwerk. Vorig jaar zagen we in bijvoorbeeld Apeldoorn wat een algemeen gemeentelijk vuurwerkverbod teweegbrengt als er geen verkoopverbod is: men gaat gewoon door.

Het initiatiefvoorstel van GroenLinks en ChristenUnie riep kortgezegd op tot een afsteekverbod voor consumentenvuurwerk en wilde niet alleen het verbod bespreken, maar vooral ook een signaal afgeven naar raad, inwoners en de landelijke politiek. Daarnaast toonde een recente poll op de website van de Stentor dat een meerderheid van haar lezers een verbod steunt. In andere Europese landen is het heel normaal om naar vuurwerkshows te gaan in plaats van zelf vuurwerk af te steken.

Het was in de raadstafels al gauw duidelijk dat er geen meerderheid in de raad was voor afsteekverbod. Uit de resultaten van de ledenraadpleging van D66 Deventer bleek juist dat onze leden in ruime meerderheid wél voor een afsteekverbod zijn. Met een amendement op het initiatiefvoorstel wilde D66 toch proberen de voor- en tegenstanders bij elkaar te brengen door zowel in te zetten op de wens van veel woordvoerders om op meer plekken te kijken naar vuurwerk- of droneshows; op het beperken van de overlast in de dagen voor de jaarwisseling door te kijken naar innovatieve methodes voor handhaving in andere gemeentes en op het inzetten van meer vuurwerkvrije plekken.

Het amendement van D66 stelde daarnaast voor om de binnenstad als verplichte vuurwerkvrije zone aan te wijzen en alternatieve vieringen te stimuleren. Er staat al een vuurwerkshow gepland aan de overkant van de IJssel bij de jaarwisseling 2024-2025. Zo kunnen de inwoners en bezoekers genieten zonder zelf vuurwerk af te steken, en wordt het risico voor de historische panden in de binnenstad
verminderd.

Tot onze spijt bleek ook deze handreiking niet voldoende om een stap vooruit te zetten; men bleef toch argumenten gebruiken die al ontkracht waren, zoals de vraag of er wel voldoende draagvlak was en dat we alleen maar ‘onschuldig siervuurwerk’ wilden verbieden. Ook een motie om de landelijke regering op te roepen om de verkoop van vuurwerk en het afsteken ervan te heroverwegen, haalde niet genoeg steun.

Misschien dat er nu geen meerderheid in de raad is voor een afsteekverbod, mogelijk wel over een paar jaar.