Versnelling Plaatsing Speeltoestellen op Onderwijsterreinen

Op donderdag 11 juli 2024 heeft de gemeenteraad van Deventer een belangrijke stap gezet richting een kindvriendelijkere stad door de motie “Versnelling speeltoestellen op onderwijsterreinen” aan te nemen. Dit besluit, geïnitieerd door Rik van Wijk (D66) en mede-ingediend door vertegenwoordigers van Deventer Sociaal, DENK, Gemeentebelang en PvdA, benadrukt het belang van speelplekken voor de ontwikkeling van kinderen en streeft naar een versnelling in de uitvoering van het speelbeleidsplan

Achtergrond van de Motie

Tijdens de vergadering werd er gesproken over verschillende relevante plannen en eerder aangenomen moties, waaronder het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP), het speelbeleidsplan ‘Beleid spelen, bewegen & ontmoeten’, en de motie IHP Schoolpleinen vergroenen. De raad benadrukte dat elk kind recht heeft op een geschikte speelplek in de nabije omgeving. Momenteel wordt de implementatie van het speelbeleidsplan echter pas in 2027 verwacht, waardoor de behoefte aan versnelling duidelijk werd. Ondanks de druk op de begroting en belangrijke wettelijke taken die meer prioriteit vragen, is er bewust gekozen om de aanvullende budgetten pas vanaf 2027 te laten starten.
Een zorgwekkend punt was dat verouderde speeltoestellen, indien het budget voor vervanging niet toereikend is, verwijderd zullen worden om veiligheidsredenen. Dit kan leiden tot een vermindering van het aantal beschikbare speeltoestellen tussen 2024 en 2027, wat vooral de jongste inwoners van onze stad zou treffen. Daarom is deze motie ingediend door D66 Deventer, zodat we met scholen kunnen kijken naar wat mogelijk is in deze periode.

Belang van Schoolpleinen

Kinderen maken vaak buiten schooltijden gebruik van speeltoestellen op schoolterreinen. Het uitbreiden, integreren of aanleggen van nieuwe speeltoestellen op deze terreinen, die toegankelijk zijn buiten schooltijd, kan een oplossing bieden voor het verminderde aantal speeltoestellen in de buurt.

De raad heeft het college van B&W daarom opgedragen om in oktober, naast de geplande lijst van de motie ‘IHP Schoolpleinen vergroenen’, te inventariseren in hoeverre speeltoestellen op schoolpleinen buiten schooltijd toegankelijk zijn en wat ervoor nodig is om dit mogelijk te maken. Tevens wordt gevraagd om uiterlijk in het vierde kwartaal van 2024 te rapporteren in hoeverre scholen die hun plein in eigen beheer hebben, overtuigd kunnen worden om eerder aan de slag te gaan met het verbeteren of versnellen van de speelmogelijkheden. Ook zal dit onderwerp besproken worden met scholen in Deventer, om de overwegingen en mogelijke voordelen en nadelen voor scholen in kaart te brengen.

Onze motie (link) markeert een belangrijke stap voorwaarts in het creëren van een inclusieve en speelvriendelijke omgeving voor alle kinderen in Deventer. D66 Deventer blijft zich inzetten voor een gemeente waar de ontwikkeling en het welzijn van onze jongste inwoners voorop staan. Samen met onze partners blijven we streven naar een leefbare stad waar spelen, bewegen en ontmoeten centraal staan.