Samenwerken voor een betere kans op werk

Drie progressieve partijen in de raad van Deventer, D66, PvdA en GroenLinks, hebben gezamenlijk een amendement ingediend op het beleidskader inburgering. We hebben voorgesteld om meer nadruk te leggen op het betrekken van werkgevers bij de inburgering, zodat de arbeidsparticipatie van statushouders vergroot wordt. Dit amendement is op 17 juli aangenomen. Door werkgevers actief te betrekken en daarmee de kansen op werk na de inburgering te vergroten, krijgen statushouders echt de kans om mee te doen.

Waarom dit amendement?

Het is van groot belang dat statushouders deel uitmaken van de samenleving en daadwerkelijk de mogelijkheden krijgen om mee te doen en bij te dragen. Door hen betere kansen op werk te bieden, kunnen zij sneller en beter integreren in onze samenleving. Ook het versterken van de verbinding met ondernemers en werkgevers is hier een essentieel onderdeel van. Dit blijkt ook uit de evaluatie van het inburgeringsproces tot nu toe.

Uit de maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) van het SEO[1] komt naar voren dat ruimere werkmogelijkheden voor asielzoekers leiden tot substantiële maatschappelijke baten, terwijl er nauwelijks extra maatschappelijke kosten tegenover staan. De verbinding met werkgevers is dus niet alleen belangrijk voor de statushouders zelf, maar heeft ook grote meerwaarde voor de samenleving als geheel. Daarom willen we dit expliciet opnemen in het beleidskader.

Voorbeelden en monitoring

We kunnen voor de intensivering van deze samenwerking naar voorbeelden uit het land kijken, zoals in Meijerijstad, of het proces dat vanuit de hervorming arbeidsmarkt hier in Deventer met de Human Capital Agenda (HCA) loopt. Daarnaast willen we dat deze intensivering van de samenwerking terugkomt in het plan van aanpak, de monitoring daarvan, en de behaalde resultaten in de terugkoppeling naar de raad.

D66 heeft eerder geschreven over het belang van een goed inburgeringsbeleid in Deventer. Meer hierover is te lezen op Inburgering in Deventer. Bovendien hebben we eerder vragen gesteld over de arbeidsmarktparticipatie en economische zelfstandigheid van statushouders in Deventer.

Alle drie de woordvoerders van de genoemde partijen hadden dezelfde insteek op dit onderdeel. Daarom hebben we onze krachten gebundeld en gezamenlijk dit amendement ingediend. Tanja Eekhuis (PvdA) zou eerst de verdediging van dit amendement doen, maar vanwege haar verhindering op het laatste moment, heeft Rik van Wijk (D66) dit overgenomen.
Samen werken we aan een inclusieve arbeidsmarkt waar iedereen een kans krijgt!

[1] https://www.seo.nl/wp-content/uploads/2024/03/2024-34-Ruimere-werkmogelijkheden-asielzoekers.pdf