Samen met Oekraïense vluchtelingen in Deventer hulp bieden aan Oekraïne

Met uitzondering van de fractie van Gemeentebelang, heeft de volledige Raad van Deventer ingestemd met een amendement van D66 met GroenLinks om geld vrij te maken voor een nadere verkenning van de mogelijkheden om hulp aan Oekraïne te bieden.

Oekraïense vluchtelingen

Dit willen we verkennen met intensieve betrokkenheid van Oekraïense vluchtelingen in Deventer en met Deventer ondernemers, kerken en andere instellingen in onze gemeente. De eerste tijd zal humanitaire hulp waarschijnlijk de nadruk krijgen, maar op langere termijn kan het gaan om wederopbouw en het versterken van economische relaties en uitwisseling van kennis.

Wederopbouw

Zelensky vraagt om hulp voor wederopbouw
De Oekraïense president Volodymyr Zelensky heeft bij zijn speech in de Tweede Kamer van 31-3- 2022, Nederland opgeroepen om Oekraïense steden te helpen bij de wederopbouw. Deventer heeft een rijke internationale traditie om over de grenzen van de gemeente heen te kijken. Daarbij past het om internationale solidariteit te tonen en positief te reageren op de oproep van president Zelensky.

In Deventer worden ruim 400 vluchtelingen uit Oekraïne opgevangen. Zij vormen de navelstreng met allerlei gemeenten, regio’s, bedrijven etc in Oekraïne en kennen dus als geen ander de hulpvragen die leven in dat land. Er zijn ook grote bedrijven in Deventer die handelscontacten hebben in Oekraïne. Zolang Oekraïne in oorlog is, zijn er beperkingen in het bieden van hulp. Maar er is nu wel de gelegenheid om plannen voor hulp en wederopbouw te maken. Ook goed om te bekijken waarop de hulp en samenwerking zich kan richten. Focus is belangrijk om versnippering te voorkomen. De gemeente gaat deze verkenning de komende maanden ondersteunen met ambtelijke ondersteuning en komt zo snel mogelijk terug met een plan naar de raad.
D66 is blij met de brede steun in de Raad voor dit nieuwe initiatief. Deventer laat niemand vallen.