D66 Deventer: Voor een Brede en Inclusieve Onderwijskeuze

Als D66 Deventer zetten wij ons in voor een samenleving waarin iedereen gelijke kansen krijgt, en dat begint bij goed onderwijs. Wij geloven dat de inwoners van Deventer recht hebben op een brede keuze aan scholen voor hun kinderen. Diversiteit in het onderwijsaanbod is essentieel om tegemoet te komen aan de verschillende behoeften en talenten van onze jongeren.

Het initiatief van de UiterWaarden, dat zich richt op het opzetten van een nieuwe school in onze gemeente, verdient dan ook onze aandacht en steun. Deze school staat voor een kindgerichte benadering waarbij onderwijs wordt gegeven waar de persoonlijke ontwikkeling centraal staat. Ze willen inspelen op de behoefte aan meer variatie in het onderwijsaanbod in Deventer en bieden een alternatief voor ouders die zoeken naar een school waar kinderen de ruimte krijgen om hun eigen leerproces vorm te geven.

Als gemeenteraad hebben wij geen formele taak in het schoolaanbod, maar als D66-fractie kunnen wij wel initiatieven toejuichen die zorgdragen voor een bredere schoolkeuze in Deventer. Wij hopen dan ook dat dit initiatief voldoende handtekeningen mag krijgen van ouders, zodat zij de kans krijgen om deze school daadwerkelijk op te zetten.

Het is belangrijk om te benadrukken dat wij als D66-fractie hierin geen inhoudelijk oordeel vellen over het type onderwijs dat de UiterWaarden wil aanbieden. Wij hebben geen partijstandpunt over de specifieke onderwijsinhoud van deze of andere scholen. We kunnen wel aandacht vragen voor een breed en inclusief schoolaanbod, zodat ouders en kinderen een keuze hebben.

Een gevarieerd aanbod van scholen draagt bij aan een inclusieve samenleving, waarin ieder kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Als D66 Deventer blijven wij ons inzetten voor de vrijheid van onderwijs en de mogelijkheid voor ouders om te kiezen voor de school die het beste bij hun kind past.

Samen kunnen we ervoor zorgen dat Deventer een plek blijft waar onderwijs in al zijn vormen wordt gewaardeerd en waar ieder kind de kans krijgt om zijn of haar talenten te ontwikkelen. Daarom hopen wij dat initiatieven zoals de UiterWaarden, die dit brede schoolaanbod kunnen versterken, voldoende handtekeningen zal krijgen en hopen we dat zij hun plannen kunnen realiseren.

Laten we samenwerken voor een onderwijsaanbod dat recht doet aan de diversiteit van onze stad. D66 Deventer blijft zich inzetten voor een toekomst waarin ieder kind de beste onderwijskansen krijgt.