Speciale parkeerplaatsen voor deelscooters – handig voor gebruikers, goed tegen overlast

Robert van Asten - Beeld: Martijn Beekman

Om het gebruik van deelscooters te stimuleren en om parkeeroverlast aan te pakken, gaat de gemeente Den Haag ongeveer 100 zogeheten buurtmobiliteitshubs aanleggen. Dit zijn plekken waar deeltweewielers geclusterd worden geparkeerd. ”Zo houden we Den Haag bereikbaar, aantrekkelijk en leefbaar”, zegt wethouder Robert van Asten.

Wethouder Robert van Asten: ”Wij willen Den Haag bereikbaar, aantrekkelijk en leefbaar houden. De ruimte is beperkt in onze stad. Daarom zetten we ons vol in voor de mobiliteitstransitie. Deelmobiliteit speelt hierin een belangrijke rol. Door het aanleggen van de buurmobiliteitshubs wordt het gebruik van deeltweewielers laagdrempeliger en pakken we tegelijkertijd overlast aan”. Zodra de buurtmobiliteitshubs zijn aangelegd, mogen de deeltweewielers niet meer daarbuiten worden achtergelaten. Zo wordt de parkeeroverlast van achtergelaten deeltweewielers ook aangepakt.

Met deze parkeervakken wordt het gebruik van deelscooters laagdrempeliger en pakken we tegelijkertijd overlast aan

Wethouder Robert van Asten

Planning
Het is de verwachting dat de eerste mobiliteitshubs begin 2024 worden aangelegd. De nieuwe hubs komen eerst in het centrum en op Scheveningen, vervolgens worden ook in andere wijken dergelijke hubs aangelegd. De mobiliteitshubs komen voornamelijk op de plaats van autoparkeerplaatsen, het uitgangspunt is dat de hubs niet ten koste gaan van de ruimte voor voetgangers, fietsen of groen. De verschillende buurtorganisaties en ondernemersorganisaties worden bij de plannen betrokken.

Ruim 2500 deeltweewielers
Momenteel zijn er 6 aanbieders van deeltweewielers actief in Den Haag die in totaal ongeveer 2.500 voertuigen aanbieden. Niet alleen zijn de deelscooters populair, maar ze helpen ook met de transitie van autogebruik naar deelvervoer. Van Asten: “Daarom ben ik ontzettend blij met de ontwikkeling van deze deelhubs”.