Onze reactie op berichtgeving afgelopen weekend

Beste leden en kiezers,

Net als jullie zijn wij geschrokken en verdrietig over de berichten uit de Volkskrant over het BING-rapport.

Onze gedachten zijn als eerste bij hen die met dit soort grensoverschrijdend gedrag te maken hebben gehad, binnen onze partij of daarbuiten. Voor ons is het als eerste van belang dat zij zich gehoord, gerespecteerd en serieus genomen voelen. Daarom willen wij, de gemeenteraadsfractie en het afdelingsbestuur van D66 Den Haag, hier samen benadrukken dat we iedere vorm van grensoverschrijdend gedrag onacceptabel vinden. Helemaal in onze eigen partij. Er zijn veel vragen en daarom kijken wij, net als jullie, uit naar de toelichting die het landelijke bestuur zal geven.

Iedereen moet
vrij en veilig zijn

D66 is een partij die staat voor een samenleving waarin iedereen vrij en veilig zichzelf kan zijn en daarom doen de verhalen in de Volkskrant ons allemaal pijn. Als raadsleden en bestuurders hechten we er sterk aan dat iedereen zich veilig voelt in onze Haagse D66. Wij, als raadsleden, zetten ons elke dag in voor een Den Haag waar iedereen met een gerust hart zijn of haar leven kan leiden, en als het bestuur van de lokale afdeling doen we er alles aan om een open en veilige vereniging te zijn. Dat zijn absolute kernwaarden voor ons allemaal, en voor velen van ons is dit de reden om de politiek in te gaan. Daarom blijven we samen met onze leden werken aan verbetering hiervan. Voor machtsmisbruik, intimidatie, seksisme of discriminatie is hier geen plaats.

Vertrouwenspersoon

In een sociaal veilige cultuur hebben mensen niet alleen de ruimte om dergelijke grensoverschrijdende situaties te kunnen melden, maar kunnen ze er ook op vertrouwen dat er op een juiste en vertrouwelijke manier met hun melding wordt omgegaan. Daarom hebben wij als afdeling een onafhankelijk vertrouwenspersoon waar je altijd terecht kan als je in alle vertrouwelijkheid iets kwijt wil, eventueel in volledige anonimiteit. Tevens is er een landelijk netwerk van vertrouwenspersonen waar je altijd terecht kan.

Als raadsleden en bestuursleden blijven we altijd zoeken naar manieren om onze afdeling en onze stad vrijer en veiliger te maken. Samen met jullie.

Robert van Asten (lijsttrekker en fractievoorzitter)
Marieke van Doorn (raadslid)
Dennis Groenewold (raadslid)
Caroline Verduin (raadslid)
Marije Mostert (raadslid)
Yousef Assad (raadslid)
Andrew van Esch (raadslid)
Joren Noorlander (raadslid)
Peter Mekers (fractievertegenwoordiger)
Demi van Wijk (fractievertegenwoordiger)
Anno Fekkes
Jasper Veen, voorzitter van D66 Den Haag, namens het afdelingsbestuur.

Neem via deze pagina contact op met Haags vertrouwenspersoon Ange de Beer. Neem via deze pagina contact op met een landelijk vertrouwenspersoon.