Maidenspeech Yousef Assad – “Koester niet alleen de planeet, maar ook de mensen”

Yousef Assad - Beeld: Jessica Rens

“We moeten er alles aan doen om klimaatverandering tegen te gaan”, zegt Yousef Assad bij zijn maidenspeech over de energietoeslag. “Maar niet alleen omdat we de planeet koesteren. Maar omdat het gaat over mensen als Sami, Sarah en Senna”.

Lees hier Yousef’s volledige maidenspeech terug.

Voorzitter,

Sami woont samen met zijn vrouw Sarah en dochtertje Senna van drie in een sociale huurwoning bij mij om de hoek in Laak. Ze hebben veel last van tocht. In de zomer is de woning bloedheet. In de winter is de woning ijskoud. In de zomer is het naar buiten gaan met zijn dochtertje geen optie. Het is te heet en vooral Senna kan daar slecht tegen.

Dat is niet gek, want in Laak is er sprake van hittestress. Extreme warmte door klimaatverandering. Hoewel het overal warmer wordt, wordt het het warmste in kwetsbare wijken als Laak. Want er is weinig groen, weinig blauw en veel steen. De gevolgen van klimaatverandering raakt hen het hardst, terwijl zij nauwelijks bijdragen aan die verandering.

Sami en zijn vrouw hebben een laag inkomen. Geld voor een airco hebben ze niet. En middelen om de woning te verduurzamen hebben ze helemaal niet. Daarom klopt Sami aan bij zijn woningcorporatie. Hij laat weten dat het gezin last heeft van de tocht en schimmel in de woning. Vooral zijn dochtertje Senna heeft er last van. De woningcorporatie laat weten dat het probleem niet groot genoeg is om iemand langs te laten komen. Een likje verf moet genoeg zijn.

Sami gooit het op een andere boeg en gaat naar de gemeente.
Hij wil met behulp van de gemeente de woning op eigen initiatief verduurzamen. Ook merkt hij dat de energieprijzen gigantisch stijgen en beseft dat zijn rekening verdubbelt. Hij vraagt welke subsidies beschikbaar zijn. Hij krijgt te horen dat er een aantal subsidies zijn om je woning te verduurzamen. Maar helaas, alleen voor huiseigenaren en VvE’s. Er is geen enkele subsidie die Sami en zijn gezin helpen af te komen van de tocht en schimmel problematiek in de huurwoning.

Inmiddels kunnen Sami en zijn vrouw de energiekosten niet meer betalen. Ze raken in de schulden.

Ze krijgen een brief van de gemeente waarin staat dat ze mogelijk recht hebben op de energietoeslag. Maar Sami en Sarah zijn laaggeletterd, en vinden de brief vooral verwarrend. Daarom gaan ze naar hun buurman. Die probeert de aanvraag voor hen in te dienen, maar het digitale formulier loopt vast. Ook de volgende dag doet de link naar het digitale formulier het niet. Dan belt de buurman naar een Servicepunt om een afspraak te maken voor Sami. Maar die zijn overbelast. Sami wordt hopeloos en laat het voorlopig zitten en zal het later met iemand anders nogmaals proberen. Maar hij weet nog niet met wie.

Voorzitter,
De naam Sami kunt u gerust vervangen door allerlei andere namen. En Laak kunt u gerust vervangen door andere wijken, zoals Transvaal en Schilderswijk. Dit zijn geen uitzonderingen. Dit zijn structurele problemen. De kwetsbaarste Hagenaars worden het hardste getroffen door klimaatverandering. En dat moet stoppen.

Ik constateer drie problemen:

Allereerst: één op de negen inwoners leidt onder energiearmoede. En hoewel het natuurlijk heel goed is dat we deze mensen te hulp proberen te schieten, lijkt het erop dat de gemeente niet goed doorheeft wie de doelgroep precies is. Want 24% van de Hagenaars is laaggeletterd en mijn eigen Laak is de laaggeletterdheid zelfs 50%. Als we deze mensen willen helpen, moeten we rekening houden met hun laaggeletterdheid en digitale vaardigheden. De deadline die we ze dan ook gegeven hebben is niet werkbaar.

Daarom dien ik een motie in met als titel “Maak de regeling Energietoeslag 2022 toegankelijk”.

Ten tweede zijn de Servicepunten niet ingelicht over deze regeling en zijn ze op geen enkele manier betrokken bij de voorbereiding, waardoor ze overrompeld worden en geen goede service kunnen leveren.

Daarom dien ik een motie in met als titel “Houd de Servicepunten toegankelijk voor inwoners”.

Als derde is de website niet voorbereid op de aanvragen die binnenkomen. Ook daarom heb ik een motie ingediend, met de titel “pak website problemen aan”

Voorzitter,

We moeten er alles aan doen om klimaatverandering tegen te gaan. Maar niet alleen omdat we de planeet koesteren. Maar omdat het gaat over mensen als Sami, Sarah en Senna