Kantoorpanden nog steeds niet verduurzaamd – D66 wil sneller doorpakken

Beeld: Israel Andrade

Sinds 1 januari moeten alle kantoren voldoen aan energielabel C. Maar een groot deel van de kantoren in Den Haag voldoet daar nog steeds niet aan. Veel eigenaren hebben zich bij de gemeente wel gemeld met een plan om hun gebouw te verduurzamen. D66 wil dat eigenaren zonder plan vaart maken. “We mogen best streng zijn”, zegt Yousef Assad in het AD.

Volgens het Bouwbesluit moeten alle kantoorgebouwen in Nederland nu minimaal energielabel C hebben. Anders mag het pand vanaf die datum niet meer als kantoor worden gebruikt. Dit is een gevolg van een wijziging van het Bouwbesluit 2012 in 2018. Vanaf het jaar 2030 is zelfs minimaal label A verplicht.

Volgens schattingen had ruim een op de tien van de 65.000 kantoren in ons land label D of slechter. Vier op de zes kantoren had überhaupt nog geen energielabel. Dit betekent dat ongeveer de helft van alle kantoren eind vorig jaar nog niet aan deze eisen voldeed. In Den Haag is het beeld vergelijkbaar, blijkt uit cijfers van de Vastgoedmonitor. Ook honderden kantoorgebouwen van de gemeente zelf voldeden eind vorig jaar niet aan de nieuwe eis.

D66 wil dat de gemeente snel werk maakt van de handhaving. “Kantoorgebouwen zijn grote milieuvervuilers. Ze zijn verantwoordelijk voor 30 procent van de landelijke CO2-uitstoot. Ze verbruiken ook heel veel energie. D66 vindt dan ook dat er meteen gehandhaafd moet worden. We moeten een strikt beleid voeren’’, zegt raadslid Yousef Assad. “Ik ben blij dat er kantooreigenaren zijn die een serieus plan hebben aangeleverd. Die moeten we de tijd geven. Maar we mogen echt wel streng opreden tegen eigenaren die niets aanleveren. Ook na waarschuwingen van de gemeente, want deze verplichting was al sinds vorig jaar bekend. Ze hadden ruim de tijd om hieraan te beginnen.’’ Zegt Assad.

Hij vindt dat het niet zo kan zijn dat er voor kantoren een uitzondering wordt gemaakt. ,,We vragen veel van mensen en andere sectoren. Ook kantoren zullen aan de duurzaamheidseisen moeten voldoen.’’ Dat is ook zo afgesproken in het Klimaatakkoord, benadrukt hij. ,,Ik maak me wat dat betreft wel zorgen, omdat uit cijfers blijkt dat ongeveer de helft van de kantoorgebouwen niet voldoet aan het C-label. Als dat niet snel verandert, brengen we onze klimaatdoelen in gevaar.’’

Het zijn voornamelijk kleinere kantoren van particuliere beleggers of eigenaar-gebruikers die nog niet voldoen aan het energielabel C, aldus de gemeente. Verder gaat het om leegstaande kantoren of kantoren die op de nominatie staan voor transformatie. Kantoren van institutionele beleggers in de stad zouden veelal wel over minimaal label-C beschikken. Van de gemeentelijke panden die vorig jaar nog geen C-label hadden is inmiddels het overgrote deel wel verduurzaamd. ,,Van de kantoorpanden die we aan externen verhuren wordt de oplossing voor verduurzaming voor de laatste twee panden zeer snel uitgevoerd. Van het ontwikkelingsvastgoed is er nog één laatste pand waar we wachten op het juiste advies om ook dit snel uit te voeren. Dus het gaat om de laatste kruimels, de rest is opgelost’’, zegt de woordvoerder.