D66: Slimmer beleid en moderne regels om woningnood aan te pakken

Beeld: Martijn Beekman

Minder woningen bouwen omdat het aantal parkeerplaatsen niet mee kan groeien, dat is iets dat te vaak voorkomt in Den Haag. Terwijl bouwen bij goed openbaar vervoer die parkeerplaatsen niet allemaal nodig zijn. Goed OV zorgt ervoor dat je lekker de auto kan laten voor wat het is, en direct met openbaar vervoer overal heen kan. Om woningbouw bij goed OV te bevorderen, komt D66-raadslid Peter Mekers met een amendement om parkeernormen beter af te stemmen op het OV. Het zorgt ervoor dat er uiteindelijk meer woningen gebouwd kunnen worden. Daarnaast komt hij met andere moties om de woningnood aan te pakken. “Met slimmer beleid en modernere regels kunnen we de woningnood aanpakken.”

Hoe dichter je bij een goede bus- of tramhalte woont, hoe groter de kans is dat je geen auto nodig hebt. Die logica wil Peter Mekers (D66) ook toepassen op de nieuwe nota parkeernormen. “Want als de kans groter is dat je geen auto nodig hebt, kunnen we die schaarse ruimte beter voor andere dingen gebruiken, het bouwen van huizen wordt zo ook betaalbaarder”, stelt het raadslid. Die logica wordt al toegepast rondom treinstations, maar belangrijke tram- en bushaltes worden nu nog buiten beschouwing gelaten. Dat terwijl in andere grote steden OV-knooppunten wel worden meegerekend. “Dit amendement zorgt voor een slimmer en moderner parkeerbeleid”, aldus Mekers.

Slimmer parkeerbeleid, meer woningen
Daarmee is het ook makkelijker om woningen te bouwen, aangezien elk groter woningbouwproject ook een fors aantal parkeerplaatsen moet hebben. “Als we soms de parkeernormen een beetje los kunnen laten, krijgen we daar meer woningen voor terug”, zegt Mekers. “Wanneer we de normen eerlijker maken, helpen we al die mensen die keihard op zoek zijn naar woningen”.

Woonregels aanpassen aan de realiteit
Naast het sleutelen aan parkeernormen voor bouwprojecten heeft Mekers nog andere ideeën om met slimmer beleid meer woonruimte te creëren in bestaande gebouwen. Nu zit er bijvoorbeeld een maximum aan het aantal bewoners van een pand, ongeacht hoe groot de woning is en hoeveel ruimte er is. “Het is logisch dat er in een twee slaapkamerappartement niet een oneindig aantal mensen passen”, stelt Mekers. “Maar als het een omgebouwd kantoorpand of ander groot huis is waar ruimte is voor veel meer mensen, is het vreemd dat er noodgedwongen kamers leeg moeten blijven en we een maximum van 2, of bij studenten 8 stellen”. Mekers wil dat er naar de kenmerken van de woning en de leefbaarheid van de buurt gekeken wordt, in plaats van een maximum dat blind is voor de situatie.

Diverse stad vraagt moderne wetten

Daarnaast wil Mekers ook andere regels moderniseren. Zo wil hij inwonen bij een hospita aantrekkelijker maken en het opsplitsen van grote woningen eerder toestaan. “Den Haag is een moderne, levendige stad met een grote woningnood. We kunnen niet doen alsof iedereen precies hetzelfde huishouden heeft. Onze wetgeving moet passen bij de diversiteit van onze bevolking. Dat is eerlijk voor de stad en stelt ons beter in staat de woningnood aan te pakken!”