D66: Gratis OV, P+R en deelfietsen als alternatief voor afgesloten Neherkade

Marieke van Doorn - Beeld: Martijn Beekman

Een gratis tramritje naar het centrum, of een gratis deelfiets lenen om sneller thuis te komen. Het zijn alternatieven voor de auto die D66 wil bieden aan de gedupeerden van de werkzaamheden aan de Neherkade. Marieke van Doorn: “Bewoners hoeven niet kilometers om te rijden en in de file te staan. Want de auto staat misschien stil, maar de tram en fiets rijden gewoon door!”

De Neherkade, een van de belangrijkste verkeersaders van de stad, moet voor twee weken dicht om een lekkage te herstellen. “Deze lekkage ligt onder de centrumring, dat maakt het de komende dagen ingewikkeld om het centrum in en uit te komen met de auto langs die kant. D66 hoopt dat de gemeente bewoners wil helpen door tijdelijke alternatieven duidelijk aan te bieden”. Fractievoorzitter Marieke van Doorn (D66): “Wat ons betreft bieden we gratis plekken aan in de P&R’s, in het OV en op deelfietsen. Ook moeten we kijken hoe we deelmobiliteit, zoals de deelscooters, hier beter op kunnen laten aansluiten”. En wat betreft de kosten: “De rekening sturen we naar Dunea of wie de lekkage ook heeft veroorzaakt”.

Geen extra slachtoffers maken

Er gaan geluiden op om de pollers aan de Hoefkade te laten zakken, zodat er weer grote stromen auto’s door de rustige woonwijk kunnen rijden. Van Doorn: ”Verkeersveiligheid is belangrijker voor D66 dan tijdelijk ongemak voor automobilisten die de lekkage veroorzaakt. De ongevallen zijn sinds de verkeersmaatregelen in de Schilderswijk met de helft afgenomen. Wij willen geen extra ongelukken riskeren en extra slachtoffers maken, maar juist alternatieven bieden”.

De tram en fiets rijden door

Van Doorn hoopt dat door de alternatieven nu uit te lichten, mensen de auto vaker zullen laten staan. “Iedereen moet de kans hebben om vrij en veilig door de stad te bewegen, en die kans beschermen we op deze manier. Want in een dichtbevolkte en drukke stad als de onze zijn de fiets en tram vaak sneller en veiliger. De auto staat misschien stil, maar de tram en fiets rijden gewoon door!”