Demi van Wijk over Integraal Zorg Akkoord: Minder hokjesdenken, meer samenwerken

“Met dit akkoord stappen we hopelijk af van het hokjesdenken en gaan we samenwerken.” Dat zei Demi van Wijk tijdens de behandeling van het Integraal Zorg Akkoord (IZA).

Lees hier haar volledige inbreng

Voor ons ligt het Integraal Zorg Akkoord. De grootste winst van dit akkoord is de samenwerking tussen gemeenten, ziekenhuizen en zorgverzekeraars. Met dit akkoord stappen we hopelijk af van het hokjesdenken en gaan we samenwerken.

D66 is blij dat in dit akkoord aandacht is voor alle generaties.

Er is aandacht voor de ouderen van nu door in te zetten op gezond en verantwoord thuis wonen en daarnaast de inzet op een gezonde arbeidsmarkt. Daarnaast is er aandacht voor de ouderen van de toekomst door in te zetten op preventie en gezond ouder worden.
En de toekomstige generatie door te investeren in gezondheidsvaardigheden en mentale gezondheid.

Algemene vragen

Ik wil graag beginnen bij de actualiteit. We hebben allemaal in het hoofdlijnenakkoord kunnen lezen dat men de ambitie heeft om te korten op preventie en van plan is om de SPUKS af te schaffen. Kan de wethouder een eerste inschatting maken van de gevolgen voor IZA? Zijn we inmiddels al aan de slag met het regioplan?

Dan vervolg ik met een aantal algemene vragen:

Het regioplan Haaglanden is een samenwerking van een aantal gemeenten. Kan de wethouder aangeven of er verschillen zitten tussen de gemeenten of is het beleid vanuit het regioplan uniform? En kan de wethouder aangeven hoe het nu aansluit of landt in ons eigen beleid?

Kan de wethouder daarnaast aangeven hoe we het gaan monitoren? Ontvangen we een rapportage of nemen we de ontwikkelingen mee in bestaande rapportages? En wordt hierin ook de voortgang van de verschillende pilots meegenomen?

Kan de wethouder aangeven welke wet- en regelgeving moet worden aangepast en binnen welke termijn?

Hoe ver is men met de wijting van de huidige bekostigingsmodellen? En wat betekent dit voor de langdurige pilots? En welke financiële impact hebben de modellen op de gemeentelijke begroting?

En kan de wethouder daarnaast aangeven wat stand van zaken is van de uitwerking van het het GALA akkoord voor Den Haag? En daarbij ook wat dit betekent voor de implementatie van de IZA.

Thuis ouder worden

Dit brengt mij bij de actielijnen. Met dit akkoord hoopt D66 dat we ouderen ook echt verantwoord thuis kunnen laten wonen. Nu zien we dat ouderen te lang thuis blijven doormodderen omdat ze niet in staat zijn zelf actie en hulp in te roepen en de problemen verergeren met acute opname als gevolg. Dit is onacceptabel, iedereen heeft recht op een zo gezond mogelijk leven. De IZA gaat hier stappen inzetten. Maar de vraag is in welke vorm? Wordt er ook nog gedacht en acties uitgevoerd in de vorm van bijv. wijkklinieken of speciale afdelingen in ziekenhuizen voor tijdelijke zorg aan kwetsbare ouderen?  En in hoeverre kunnen we hier met intensivering van wijkverpleging en snel op te schalen zorg vanuit de WMO een rol in spelen? Kan de wethouder aangeven wat dit betekent voor de WMO? En kan de wethouder daarnaast aangeven hoe we gaan meten? Zijn het aantal bezette ziekenhuisbedden en ligduur de enige graadmeter of kijken we naar meer variabelen?

Arbeidsmarkt

De nieuwsberichten van de afgelopen dagen over het teruglopende aantal studenten bij verpleegkunde- en verzorgenden-opleidingen benadrukt het belang van de extra inzet op de instroom op de arbeidsmarkt. Er staan mooie initiatieven in het akkoord als het MBO-traineeship, de instroom van bijzondere doelgroepen en de vrouwenacadamie.

In de Volkskrant lazen wij het verhaal van Sunil die als statushouder aan de slag is gegaan in het universitair medisch centrum in Groningen. Een win-win situatie wat D66 betreft. Kan de wethouder aangeven of deze initiatieven er ook zijn in onze regio? Die zijn er: o.a. in MCH lopen er een aantal pilots. En kan ze daarnaast aangeven of deze initiatieven ook met het oog op het hoofdlijnenakkoord doorgang kunnen vinden?

Daarnaast juicht D66 de komst van een vrouwenacademie enorm toe. Het is een win-win-win situatie: meer zorgpersoneel, economische zelfstandigheid en cultuur sensitieve zorg. We lezen wel dat tijdelijk extra financiële middelen noodzakelijk zijn voor de opschaling. Kan de wethouder aangeven of dit inmiddels rond is? [motie?]

De investering in arbeidsmarkt is noodzakelijk en we kunnen niet in een glazenbol kijken maar de verwachting is dat de tekorten nog aanhouden. Daarom moet er ook naar andere alternatieven worden gekeken. De zorginnovatie hub is hiervan een mooi voorbeeld. Dit is een samenwerking met de Haagse Hoge School en de gemeente. Kan de wethouder aangeven in hoeverre de IZA investeert in zorginnovatie en ziet zij hier nog meer kansen?