D66 Delft wil Ja/Ja-sticker

Om papierverspilling te voorkomen wil D66 Delft de Ja/Ja-sticker invoeren in Delft. Daardoor krijgen alleen Delftse huishoudens met een Ja/Ja-sticker op de brievenbus ongeadresseerd reclamedrukwerk. Maandag oordeelde het gerechtshof in Amsterdam dat de gemeente Amsterdam het systeem met een Ja/Ja-sticker op de brievenbus mocht invoeren.

Verspilling

“Met deze uitspraak kunnen we ook in Delft de Ja/Ja-sticker invoeren,” zegt D66 Delft commissielid Melanie Oderwald-Ruijsbroek. “Zo voorkomen we papierafval. Dat is duurzamer en wenselijker dan achteraf te moeten scheiden en recyclen.” Uit onderzoek blijkt dat zo’n 40% van de huishoudens die folders ontvangt, deze ongelezen weggooit.

Voorstel voor opt-in systeem

Nu werkt Delft nog met het systeem waarin huishoudens met een Nee/Nee- of Nee/Ja-sticker moeten aangeven dat ze geen reclame willen. Met een besluit tot een opt-in systeem mag er geen ongeadresseerd reclamedrukwerk meer worden bezorgd, tenzij de bewoner met een sticker op de brievenbus kenbaar maakt dit wel te willen ontvangen. Zo voorkomen we kilo’s papier die anders regelrecht bij het afval worden gedaan.