Fractieupdate mei/juni 2024

Mei was een roerige politieke maand in Bloemendaal. Een belangrijke gebeurtenis was het afscheid van wethouder Henk Wijkhuizen op 21 mei in het Bezoekerscentrum van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Nog voor het einde van de maand trad ook wethouder Heijink (VVD) af waardoor de (waarnemend!) burgemeester Ankie Broekers-Knol plotseling in haar eentje het college vertegenwoordigde met alle complicaties vandien.
Alle commotie over deze ineenschrompeling van het college heeft ertoe geleid dat de raadsvergadering van 30 mei al tijdens de bespreking van de agenda tot een schorsing en verdaging van de vergadering leidde. De meerderheid van de raad (waaronder D66) stemde ermee in dat het belangrijke en beladen onderwerp over de versoepeling van de woningsplitsing in de gemeente die avond niet behandeld zou worden wegens het ontbreken van een geldig advies van het college. Dit leidde tot het uit protest opstappen uit de vergadering van de fracties van GroenLinks, Hart van Bloemendaal en Zelfstandig Bloemendaal. Lees hierover elders op deze site.
Op 13 juni kon de verdaagde raadsvergadering weer worden voortgezet. De voor D66 belangrijkste punten op de agenda waren de plannen voor de bibliotheek, waarover D66 samen met de VVD een amendement hadden ingediend, en de muziekschool.

Muziekschool en bibliotheek

Inwoners van de gemeente Bloemendaal hoeven zich geen zorgen meer te maken over het voorbestaan van de bibliotheek en de muziekschool. De raad stemde op 13 juni in met een voorstel om het boekenaanbod weer op een acceptabel niveau te brengen. Daarnaast worden de bibliotheekvoorzieningen in Bennebroek en Vogelenzang uitgebreid. Hiermee wordt de dienstverlening van de bibliotheek weer op het noodzakelijke niveau worden gebracht.
D66 heeft vroegtijdig aan de bel getrokken toen de bibliotheek Zuid- Kennemerland van plan was om de dienstverlening terug te brengen. Het boekenaanbod zou door bezuinigingen worden teruggebracht tot 30%.van de oorspronkelijke voorraad. Deze wordt nu ongeveer 70%. Ook wordt de bibliotheek ingrijpend verbouwd om de inhuizing van Welzijn Bloemendaal in het gebouw van de bibliotheek in Bloemendaal mogelijk te maken.

Het oorspronkelijke plan van het College om de muziekschool verzelfstandigen, heeft een verrassende wending genomen. Omdat D66 en andere partijen zich hiertegen verzetten, koos het College er nu voor een plan te presenteren om de muziekschool voor de inwoners van de gemeente Bloemendaal te behouden. De raad ging hiermee akkoord. Wel moet de dienstverlening door de muziekschool verbeteren. Zo komt er een onafhankelijke Adviescommissie Muziekschool met daarin deskundigen op het gebied van onder meer muziekonderwijs en bedrijfsmanagement.
Aandachtspunt is het bereiken van potentiële leerlingen uit Bennebroek en Vogelenzang.
Literatuur verruimt de geest en bevordert creativiteit. Dat geldt ook voor muziek. Kunst en cultuur brengt mensen tot elkaar. Zeker in deze tijd van polarisatie en spelverruwing zijn deze naar de overtuiging van D66 onmisbaar voor een verdraagzame, houdbare samenleving. Bloemendaal mag trots zijn op haar muziekonderwijs en bibliotheken.

Moties camping Vogelenzang

De charmante familie camping Vogelenzang is gekocht door Marina Parken, die er een bungalow park van willen maken. Heel erg voor de huidige bewoners van de camping, die moeten ongetwijfeld over enige tijd weg. De gemeente heeft niet veel mogelijkheden om dit tegen te houden, maar de mogelijkheden die er zijn om zullen we ten volle benutten.
Hiertoe is door ZB, D66, GL, PvdA een motie ingediend en het college heeft die motie met volle overtuiging overgenomen. De huisjes die geplaatst zullen worden zijn verplaatsbaar en voldoen daarmee aan het bestemmingsplan. De camping is gesloten van 31 oktober tot 1 maart en de raad wil dat absoluut zo houden. Ook de afsluiting van de 2e Doodweg zal niet worden opgeheven.
Verder zullen er diverse onderzoeken gedaan worden naar de o.a.gevolgen voor het naastgelegen Natura 2000 gebied, de auto- en parkeerdruk, de archeologische waarde van de gronden en of het voldoet aan de kernkwaliteiten van het Bijzonder Provinciaal Landschap. Een deel van deze zaken is de verantwoordelijkheid van de Provincie. Die zal daarop worden aangesproken.
Wordt vervolgd!

Natte Kennemerduinen

Vanwege de overlast en onbegaanbaarheid door de vele regen van verschillende fiets- en wandelpaden richting kust in het Nationaal Park Zuid-Kennemerland (NPZKL) had Hart voor Bloemendaal een motie ingediend. Volgens de indiener zouden de duinen niet meer begaanbaar zijn vanwege de ‘extreem hoge grondwaterstand’ en het vermeende feit dat PWN (de beheerder van een groot deel van NPZKL) zou ontkennen dat het verantwoordelijk zou zijn van een goede doorgang. Volgens eigen waarneming valt het best mee met de toegang en zijn er voldoende doorgangen van en naar de kust. Ook heeft PWN uitdrukkelijk verklaard om er alles aan te doen om de belemmeringen op korte en lange termijn op te heffen. Vandaar dat D66, als enige fractie, tegen deze motie heeft gestemd.

En: de motie ‘Kappen met kappen in het duingebied’
Zelfstandig Bloemendaal en Hart voor Bloemendaal wilden via een motie gedaan krijgen dat de gemeente de kap van ca. 15 ha naaldbomen (en esdoorns) in het NPZKL zou verbieden. De reden zou zijn de ongunstige uitwerking op de grondwaterstand en het milieu bij het verwijderen van de betreffende bomen. Echter, de reden voor de kap is, dat die de verstuiving van kalkrijke duinen bevordert. En dat heeft weer gunstige effect op de zuurgraad van de bodem. De bodemgesteldheid is vanwege de depositie van teveel stikstof in onze duinen in een alarmerend slechte conditie. D66 heeft tegen de motie gestemd.
Een klein gedeelte van het te kappen areaal betreft naaldbomen die in de buurt van een camping brandgevaar opleveren. Dat is ongewenst. De overige te kappen naaldbomen en esdoorns bevinden zich in de uiterste noordwestelijke hoek (bij de zeereep) van het park. Ze moeten wijken ten gunste van maatregelen ter bescherming van onze unieke grijze duinen tegen de verzuring. De invloed op de grondwaterstand is volkomen te verwaarlozen. Het gaat om slechts 15 ha. op een gebied ter grootte van 7.500 ha. Mede door het tegenstemmen van D66 haalde de motie het niet.

Motie Transformatorstation Kinheimplein
Ten behoeve van de verbetering van de levering van elektriciteit is Liander van plan een fors transfomatorhuis te bouwen op het (kleine) Kinheimplein. Vanwege de even forse negatieve gevolgen voor dit toch al kleine pleintje, proberen bewoners gesteund door de politiek (waaronder D66) het college aan te sporen een alternatieve locatie te vinden. Hiertoe had Liberaal Bloemendaal een motie ingediend. Nadat het college had verklaard het onderzoek naar de alternatieve locaties nog niet te hebben afgerond, is de motie aangehouden. D66 had de motie ondersteund als deze in stemming was gekomen.