Op weg naar een jongerencentrum

In Assen hebben we een startnotitie Beleid voor en door jongeren. Het thema ruimte voor jongeren is daarbij belangrijk. Er is onderzoek geweest naar wat ruimte voor jongeren zou kunnen zijn.

Uitkomsten onderzoek

In het onderzoek zijn drie varianten beschreven. Een kleine, middel en grote variant voor een jongerencentrum, inclusief risico’s kansen, financiën en operationele aspecten. Onze voorkeur is de middelste variant waar ruimte is voor talentontwikkeling, opstap naar hulp en bieden van ontmoetingsmogelijkheden.

Ons standpunt

Wat ons betreft past onze voorkeur het beste aan bij de wensen van de jongeren. Een plek waar jongeren zich kunnen ontmoeten en een broedplaats om talenten te kunnen ontwikkelen. We geven het college vooraf heldere kaders mee. Bijvoorbeeld over sociale veiligheid en het gezamenlijk optrekken met de jongeren.

Daarbij wel een kritische kanttekening over hoe wij kijken naar ontmoetingsplekken voor jongeren, zowel stedelijk, als in de wijken.
En we zijn kritisch over het proces, over waar we nu staan. Dit heeft veel te lang geduurd. Langer dan we hadden verwacht en hadden afgesproken.

Aandachtspunten

Gezien het proces hebben we aandacht gevraagd over het volgende:
– dat we het belangrijk vinden dat een goed proces wordt doorlopen samen met de jongeren om tot een locatie te komen.
– dat we duidelijk zijn in onze verwachtingen en om daarin betrouwbaarheid uit te stralen.
-en dat als we het eerste kwartaal met elkaar afspreken dat de uitkomsten van de kwartiermaker er liggen, dat we zeker weten dat we deze verwachting kunnen waarmaken.

Hoe nu verder?
Er wordt nu een kwartiermaker aangesteld die samen met de jongeren en het maatschappelijk middenveld een plan uitwerken voor realisatie van een jongerencentrum. Dit plan komt terug bij de raad in het eerste kwartaal 2025.