Geen terugstuurservice van brieven

Partijen in de gemeenteraad hebben tijdens de laatste raadsvergadering een motie ingediend met als doel dat inwoners brieven terug kunnen sturen naar de gemeente, die ze niet begrijpen (terugstuurservice). Lees hieronder onze reactie op de ingediende motie.

Een geletterd Assen

U kent D66 als een partij die zich inzet voor een geletterd Assen, daar hebben we meerdere keren ook het initiatief ingenomen. Het is vreselijk als je je kind niet kan voorlezen of een brief van de gemeente niet kan begrijpen. Hoewel D66 de intentie van de voorgestelde pilot voor een terugstuurservice voor onbegrijpelijke brieven waardeert, kunnen wij deze motie niet steunen. En ik leg ik graag uit waarom:

B1/2F is de minimale norm

Ten eerste is het belangrijk om te benadrukken dat brieven op B1-niveau begrijpelijk moeten zijn voor de meeste mensen. B1 en 2F-niveau is het minimumniveau dat volwassenen moeten beheersen om volwaardig mee te kunnen doen in onze samenleving. Wij vinden dat de gemeente zich strikt aan deze B1-richtlijnen moet houden bij het opstellen van brieven. Het starten van een terugstuurservice lijkt ons een omweg die de kern van het probleem niet aanpakt.

Inzetten geletterd van school

Verder willen wij de aandacht vestigen op het belang van geletterdheid. Als samenleving hebben wij de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat kinderen en jongeren functioneel geletterd van school komen, daarmee hebben ze hun leven lang plezier van. Dit betekent dat zij minimaal het 2F-niveau moeten behalen. Dat is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van ons allemaal. Inwoners die dit niveau niet halen, die ondersteunen we met het taalhuis om de zelfredzaamheid op taalgebied te vergroten.

Tot slot, hoewel wij de intentie van de motie begrijpen, geloven wij dat de voorgestelde pilot niet de meest effectieve manier is om de communicatie te verbeteren en laaggeletterdheid aan te pakken.

  • De motie heeft geen meerderheid behaald in de gemeenteraad.