Alle kinderen taalvaardig

Ieder kind moet met voldoende basisvaardigheden van school komen. Een ambitie die D66 onderschrijft. Net zoals de ambitie dat kinderen zonder achterstand in groep 3 starten.

Kinderen die moeite hebben met taal verdienen extra ondersteuning
Onderstaand de bijdrage van Dennis. Hij start met het verhaal over Gijs.

Gijs is een enthousiaste, stoere jongen. Zit in groep 5 en is 9 jaar oud. Hij houdt van voetbal en zijn lievelingsvak is tekenen. Als het even kan, dan tekent hij zijn hele schrift vol met flitsende auto’s. Met veel plezier gaat hij elke dag naar school, maar had hij ook maar zo veel plezier in taal, lezen en spelling. Daar loopt hij niet warm voor. Het lezen duurt lang, het kost hem bergen energie en het plezier in lezen heeft hij ook niet meer. Soms de Donald Duck.

De juf en meester van Gijs zien dat hij moeite heeft met taal. Ze doen er alles aan om de taalontwikkeling te stimuleren en hem te helpen, maar er is meer nodig. Misschien heeft Gijs wel dyslexie, maar voor deze ondersteuning kom je niet zomaar in aanmerking. Aan het eind van groep 4 werd hij eindelijk onderzocht. En ja hoor, Gijs heeft dyslexie. Maar de taalontwikkeling van Gijs loopt nu dan al een dik jaar achter op die van zijn klasgenoten. Terwijl de woorden steeds moeilijker worden, de zinnen steeds langer en de teksten steeds groter.

Gelukkig krijgt Gijs nu iedere week extra begeleiding voor zijn dyslexie, top! Maar na ongeveer 40 behandelingen is hij klaar. Dan maakt het niet uit op welk taalniveau hij zit. Dat is toch gek, want ook Gijs verdient het om geletterd van school te komen. Dat zou toch het uitgangspunt moeten zijn.

Laten we eerlijk zijn. Of Gijs nou wel of niet in het dyslexiekader valt, dat moet toch helemaal niet uitmaken. Kinderen die moeite hebben met taal verdienen dat steuntje in de rug.

Wij hebben het vertrouwen in het onderwijs, dat zij alles in het werk stellen om kinderen taalvaardig van school te laten gaan. Op het moment dat er vanuit het onderwijs meer nodig is, dan moet dit kunnen. Met als doel om functioneel geletterd van school te komen. Daarom wil D66 graag samen met het onderwijs verkennen hoe we dit kunnen organiseren. We hebben namelijk allemaal hetzelfde doel en belang, namelijk geletterd van school.

Stimuleren van muziekonderwijs
Ook muziekonderwijs is in vele opzichten belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen, dus ook voor de taalontwikkeling. Als we het onderwijs hierin kunnen ondersteunen, dan doen we dit graag. Hoe we dit concreet kunnen stimuleren, dat is aan het onderwijs.

Dat maakt dat D66, samen met een aantal overige partijen in de Raad het initiatief heeft genomen voor een amendement. Alle kinderen in Assen verdienen het om geletterd van school te gaan, ook de kinderen waarbij de taalontwikkeling niet zo makkelijk gaat.

Lees hier ons amendement: Document Assen – Amendement ChristenUnie, GroenLinks, D66 – Taalvaardig Assen – iBabs Publieksportaal (bestuurlijkeinformatie.nl)

Conclusie van de avond
Helaas was er geen meerderheid voor het amendement dat we samen met de ChristenUnie hebben opgesteld. We blijven ons inzetten voor dit onderwerp en natuurlijk hebben we wel ingestemd met het actieplan dat voorlag.