Sportcampus met onderwijs en sport

De Onderwijs en Sportcampus is een veel besproken onderwerp. Wij zijn niet over één nacht ijs gegaan (om in sporttermen te blijven). We zijn positief, maar hebben ook grote twijfels.

Onderwijscampussen in Assen

D66 staat voor goed onderwijs. We hebben graag onderwijs en studenten in onze stad. Wat ons betreft mag dat wat kosten. Wij geloven in het concept van onderwijs en sport net zoals we een veiligheidscampus op het Kazerneterrein een mooie aanvulling zouden vinden in onze stad. De onderwijs en sportcampus in stadsbroek is een unieke locatie, waar de sport- en beweegopleiding graag zit zodat ze theorie en praktijk kunnen combineren

Divers sportaanbod

Wij gaan voor een diverse sportaanbod in onze gemeente. Vanuit de gedachten dat stadbroek het regionale wielercentrum moest worden, waar alle faciliteiten van de wielersport aanwezig zijn hoort daar een wielerbaan bij. Wij geloven in de regionale functie, want weet dat nu alle baanwielrenners uit het Noorden naar Apeldoorn rijden. Deze kunnen we behouden in en trekken naar Assen, met een dak boven de wielerbaan.

Twijfels over de financiën

Onze grootste twijfel is en blijft de financiën. Laat duidelijk zijn, ook wij vinden het veel geld, vooral met het ravijnjaar(2026) in vooruitzicht. Nu heeft de gemeente Assen genoeg reserve, maar hebben we dat geld straks niet nodig? Aan de andere kant afschrijven kost ook veel geld en dan is de sloop daar nog niet eens in meegenomen.
Wat we het college wel willen meegeven is dat qua exploitatie een extra stapje harder gezet mag worden gezet, kan u hierop sturen?

Onze conclusie:
Onze conclusie: Beide scenario’s kosten veel geld. Daarom gaat D66 voor optimisme en lef en vinden we het een investering waard om de regiofunctie te pakken. Wij zien een dak op de wielerbaan en een sportcampus als een fantastische plek voor het onderwijs en andere sportorganisaties.