Tweede update over de formatie

Formateur Paul Smeulders kwam 16 mei met een tweede voortgangsbericht over de formatie in Arnhem. Zijn inzet: 1 juni presentatie van het coalitieakkoord en de kandidaat-wethouders. Zoals Omroep Gelderland al wist te onthullen, is de kandidaat-wethouder van D66 al bekend: Nermina Kundić.

De coalitie-onderhandelingen tussen GroenLinks, D66, Arnhem Centraal, Partij voor de Dieren, PvdA en Volt verlopen nog steeds voorspoedig en in goede sfeer. Formateur Smeulders maakte bekend dat het de bedoeling is dat alle partijen een wethouder leveren en GroenLinks als grootste twee. Nermina Kundić (45) is de eerste nieuwe naam van de aanstaande coalitie die nu bekend is geworden. De overige kandidaten zijn nog niet bekendgemaakt.

Kennismaking

Leden van D66 Arnhem waren al eerder in de gelegenheid kennis te maken met kandidaat-wethouder Nermina Kundić. Op 23 april was er een kennismakingsmoment bij Het Arnhems Gemaal. De afgelopen periode was Kundić wethouder in Soest en daarvoor in Veenendaal. Voor zij politiek actief werd, had zij een carrière bij de politie. Kundić: “Ik ben vereerd dat de D66-fractie in Arnhem mij wil voordragen. Arnhem is natuurlijk een prachtige, creatieve en ambitieuze stad en ik heb er ontzettend zin in om daar een bijdrage aan te leveren.” Binnenkort krijgen D66-leden nogmaals de mogelijkheid om met beoogd wethouder Kundić kennis te maken.

“Arnhem is een prachtige, creatieve en ambitieuze stad en ik heb er ontzettend zin in om daar een bijdrage aan te leveren”

Nermina Kundić

Kandidaat met
groen-progressief profiel

Volgens D66-fractievoorzitter Mattijs Loor past Kundić goed bij de uitdagingen waar Arnhem op dit moment voor staat. “Ze heeft ervaring én een nieuwe blik. Is toegankelijk, energiek en verbindend. Ook is ze iemand met een uitgesproken groen-progressief profiel.” De echtgenoot van Kundić werkt bij het Airborne Museum in Oosterbeek en ze zijn van plan naar Arnhem te verhuizen.

Voorlopig gaan de formatiegesprekken nog volop door. Namens D66 zitten Mattijs Loor en Suzan Kemperman aan de onderhandelingstafel. Na het eerste voortgangsbericht van de formateur zijn er weer grote stappen gezet. Lees hieronder het tweede bericht van de formateur:

“Hierbij informeer ik u over de voortgang van de formatiegesprekken voor een nieuwe Arnhemse coalitie bestaande uit GroenLinks, D66, Arnhem Centraal, Partij voor de Dieren, PvdA en Volt.

De afgelopen weken hebben de partijen hun gesprekken voortvarend en in een constructieve, positieve sfeer voortgezet. Naast de reeds vastgestelde gemeenschappelijke visie, zijn nu ook alle inhoudelijke thema’s besproken. Op basis van deze besprekingen zijn we gestart met het opstellen van de teksten voor een ambitieus coalitieakkoord voor Arnhem en zijn inwoners, ondernemers en maatschappelijke organisaties.

Alle partijen hebben aangegeven bestuursverantwoordelijkheid te willen dragen door met een eigen wethouder deel te willen nemen aan het college. Afgesproken is dat alle partijen een voltijds wethouder leveren en GroenLinks twee. Dit is wat ons betreft het meest effectief en past bij de uitdagingen waarvoor we staan. De partijen hebben de verschillende portefeuilles besproken en zijn gekomen tot een passende verdeling.

Het is mijn inzet om op woensdag 1 juni het coalitieakkoord en de kandidaat-wethouders te presenteren. Het raadsdebat over het akkoord en de voordracht van de wethouders zou dan mogelijk op woensdag 8 juni kunnen plaatsvinden.”