“Ook de meest gastvrije opvang kan nog beter”

Werkbezoek Tweede Kamerlid Anne-Marijke Podt bij de schepen voor vluchtelingenopvang in Arnhem. Beeld: D66

Arnhem loopt al jaren voorop in de opvang van vluchtelingen. Op dit moment verblijven op de verschillende locaties 2.200 asielzoekers met en zonder verblijfsstatus en 800 Oekraïense vluchtelingen. Kamerlid Anne-Marijke Podt bracht daarom, samen met Arnhemse D66-raadsleden en wethouder Paul Smeulders (GroenLinks), een bezoek aan de vluchtelingenschepen in de Nieuwe Haven. De delegatie sprak er met vluchtelingen, maar ook met een breed palet aan maatschappelijke organisaties: COA, Leger des Heils, Werkgevers Servicepunt en welzijnsorganisatie Rijnstad. Doel van het bezoek: meer leren over de begeleiding van vluchtelingen naar werk en onderzoeken wat ook Arnhem daarin nog beter kan doen.

Meer dan alleen opvang

Arnhem ziet gastvrijheid als meer dan alleen de strikt noodzakelijke opvang, zo legt wethouder Smeulders bij de start van de bijeenkomst uit. Het gaat erom dat mensen zich echt welkom voelen in de stad. De Jemenitische Walend (41), sinds 20 maanden in Nederland, beaamt dat. “Juist de brede steun helpt om je echt welkom te voelen.”
Het draagvlak voor gastvrije opvang in Arnhem is groot. De progressieve gemeenteraad in Arnhem geeft, aldus Smeulders, hem als wethouder de ruimte om het juiste te doen. Carolien Zwijnepoel, raadslid namens D66: “Arnhem laat zien wat er kan, en wat D66 betreft is nog meer doen niet uitgesloten als dat nodig is om zoveel mogelijk vluchtelingen een menswaardig bestaan te geven in Nederland.”
Volgens sommigen heeft de ruimhartige opvang in Arnhem alles te maken met het verleden van de stad. In 1944, na de Slag om Arnhem, besloot de Duitse Wehrmacht tot evacuatie van de stad. De circa 90.000 inwoners werden langdurig opgevangen, onder andere in verschillende dorpen op de Veluwe.

Carolien Zwijnepoel

D66-raadslid Carolien Zwijnepoel

Onafhankelijk worden en talent inzetten

De vluchtelingen op de schepen in de Nieuwe Haven (tijdelijk, vanwege hoogwater) willen het liefst snel aan de slag in Nederland. “Het is een uitdaging om gekwalificeerd werk te gaan doen in Nederland. Maar de meeste van ons willen graag onafhankelijk worden van overheidssteun. Het zou mooi zijn om onze ervaring en talent veel sneller in te kunnen zetten.”
De gemeente Arnhem start de inburgeringstrajecten al voordat er woonruimte is gevonden. Zo wordt ervoor gezorgd dat vluchtelingen sneller mee kunnen doen. Raadslid Carolien Zwijnepoel: “Voor ons is het vanzelfsprekend dat mensen zo snel mogelijk meedoen in onze stad. Het zou goed zijn als meer gemeentes daarvoor kiezen.”

Werken draagt bij aan welzijn

Sinds de rechter de beperking op het aantal weken werk voor vluchtelingen heeft opgeheven, begeleid de gemeente hen actief naar werk. Het Legers des Heils bevestigt tijdens het bezoek dat werken bijdraagt aan het welzijn van de vluchtelingen in de opvang. Ook is volgens hen de dynamiek in de opvanglocaties daardoor prettiger. Al blijft het wel van belang om ondertussen ook te blijven leren. Sommige Oekraïense vluchtelingen willen zo graag werken, dat hun taallessen, die worden aangeboden in Nederlands en Engels, hieronder lijden. Een andere reden om werken toe te staan, zou volgens één van de vluchtelingen moeten liggen in het voorkomen van illegaal werk. “Sommigen van ons, die nog niet mogen werken, werken illegaal. Zij worden als slaven uitgebuit en hebben geen rechten of bescherming.”

Kansen bij betere begeleiding

Alle betrokken organisaties bevestigen dat er veel kansen liggen in het beter begeleiden van zowel vluchtelingen als werkgevers. Bijvoorbeeld in een vorm van jobcoaching. Karel Leusink van de organisatie International Students Work lichtte de ervaringen met het begeleiden van internationale studenten die willen werken toe. Zij lopen deels tegen dezelfde knelpunten aan als de vluchtelingen. Voor werkgevers is het waardevol dat zij bijvoorbeeld de noodzakelijke tewerkstellingsvergunningen voor de student regelen.
Harry Zoomers van het WerkgeversServicepunt (WSP) Midden-Gelderland benadrukte dat voor de regionale arbeidsmarkt de taalbeheersing wel van groot belang is. Zeker bij meer geschoold werk, is beheersing van het Nederlands voor de meeste werkgevers noodzakelijk. Tegelijkertijd kan een combinatie van werken en leren ook het beheersen van de Nederlandse taal versnellen.

Anne-Marijke Podt

“De mensen die we in Arnhem spraken, maakten andermaal duidelijk hoe belangrijk werk voor ze is en hoe graag ze willen bijdragen aan Nederland.”

Tweede Kamerlid Anne-Marijke Podt

Voordelen voor werkgever, vluchteling en maatschappij

Gemeente Arnhem onderzoekt met betrokken partijen hoe vluchtelingen vanuit het vrijwilligerswerk via de ‘meedoenbalie’ kunnen doorgroeien naar bij hen passend betaald werk. Het WSP ziet bijvoorbeeld kansen voor stages en traineeships als startpunt. Het is de ambitie van gemeente Arnhem, COA, Leger des Heils en WSP om in 2024 nog meer in te zetten op bij elkaar brengen van werkgevers en vluchtelingen, bijvoorbeeld in de vorm van job markets. Ook bij de lokale en regionale human capital agenda’s, waarin de aanpak van tekorten in zorg, onderwijs en techniek aan de orde komen, is de vluchtelingendoelgroep uitdrukkelijk in beeld.
Ook in de wetgeving is er ruimte voor verbetering. Kamerlid Anne-Marijke Podt kondigt aan te werken aan een initiatiefwet om in ieder geval de administratieve last van de tewerkstellingsvergunning weg te nemen. Daarnaast zou met een wetswijziging werken voor vluchtelingen meer moeten gaan lonen. Ook vanwege de tekorten op de arbeidsmarkt is dat volgens haar van belang.

Risico’s wegnemen

Tijdens het werkbezoek waren Oekraïense vluchtelingen, vluchtelingen met status in de COA-opvang en vluchtelingen die hun procedure nog afwachten aan het woord. De perspectieven van de verschillende groepen verschillen zeer. De Oekraïners mochten weliswaar meteen aan het werk, maar verblijven in Nederland op basis van Europese uitzonderingsregels. Terwijl hun kinderen in Nederland opgroeien en naar Nederlandse scholen gaan, is onbekend of en hoe lang ze mogen blijven. Ze zijn aan het werk, soms met contract voor onbepaalde tijd, terwijl als de Europese uitzondering ophoudt, ze niet kunnen blijven. Dit vormt een risico en een drempel voor werkgevers.

Joris Brandts

“We kunnen talent van vluchtelingen en tekorten op onze arbeidsmarkt beter bij elkaar brengen. Zo lossen we de tekorten op én bieden we vluchtelingen perspectief.”

D66-raadslid Joris Brandts

Perspectief bieden

Andere vluchtelingen moeten soms lang wachten op hun procedure bij de IND. Ook hun toekomst is onzeker. Bovendien worden ze regelmatig verplaats van tijdelijke opvang naar tijdelijke opvang. Dit maakt het moeilijk om ook echt aan de slag te gaan en bij te dragen in Nederland, ook al is dat nu toegestaan. Een werkgever zit immers niet te wachten op werknemers die misschien volgende week aan de andere kant van het land wonen. Hoewel sommige landelijk opererende bedrijven zoals IKEA mooie voorbeelden laten zien in het in dienst nemen van vluchtelingen, is er dus nog een wereld te winnen. Raadslid Carolien Zwijnepoel (asiel): “Arnhem laat zien hoe goede en gastvrije opvang uitvoerbaar is, maar dat is geen reden om het hierbij te laten. We kunnen meer doen, zodat vluchtelingen vanaf dag één meedoen en een toekomst hebben.” Haar collega Joris Brandts (arbeidsmarkt): “We kunnen het talent van vluchtelingen en de tekorten op onze arbeidsmarkt beter bij elkaar brengen. Zo lossen we tekorten op de arbeidsmarkt op én bieden we vluchtelingen perspectief in Nederland.”