In beweging naar een meer positief sportklimaat

Jeugdwedstrijd van SML tegen Spero in 2015. Beeld: Lonneke Kranendonk

In april ging het in de gemeenteraad over het voorstel ‘Positief sportklimaat, toekomst sportclubs en duurzaam kunstgrasbeleid.’ D66 is blij met de plannen voor toekomstbestendig sportaanbod en het creëren en behouden van een veilig en positief sportklimaat voor alle inwoners. D66-fractievolger Dennis Weijers: “Met dit plan helpen we onze sportclubs in de toekomst en zorgen we dat zoveel mogelijk inwoners gezond en fit kunnen blijven.”

Onze lokale sportclubs

Arnhem heeft een rijke sportgeschiedenis. Onze gemeente was gaststad voor de Giro d’Italia, het WK Volleybal en WK’s BMX. Met Papendal halen we de beste Nederlandse sporters naar Arnhem om te trainen of wedstrijden te spelen. Maar uiteraard zijn voor een positief sportklimaat in onze stad vooral de lokale sportclubs belangrijk. D66 vindt dat iedereen in Arnhem zich veilig, thuis en welkom moet kunnen voelen in de sport. Plezier in bewegen legt het fundament voor een leven lang gezond en fit zijn. De gemeente gaat hier samen met de sportclubs en Sportbedrijf Arnhem verder aan werken. Door meer gebruik te maken van de landelijke BOSA-regeling (Stimulering Bouw en Onderhoud van Sportaccommodaties), hebben verenigingen meer ruimte om te investeren in onderhoud en materialen. Daarom diende D66 samen met de VVD een motie in om deze regeling beter te benutten.

Belangrijk dat iedereen kan sporten

D66 wil dat Arnhem een stad is waar je veilig en zorgeloos moet kunnen bewegen. Dennis Weijers: “We zijn blij met het uitvoeringsplan positief sportklimaat omdat dat onze clubs hierbij helpt. We zorgen er samen met de clubs voor dat zoveel mogelijk mensen kunnen sporten. Ook inwoners met een beperking. En we zetten ons in om discriminatie in de sport tegen te gaan.” De D66-fractie vindt de regels voor het aanleggen van kunstgras goed en eerlijk. Weijers: “We voetballen zo veel mogelijk op echt gras, maar het is nog belangrijker dat iedereen kán voetballen. Daarom geven we levendige clubs met wachtlijsten en te weinig velden een duurzaam kunstgrasveld.”

Ook buiten sportaccommodaties ruimte voor sport

Steeds meer Arnhemmers kiezen voor individueel of in groepsverband sporten buiten sportaccommodaties: hardlopen, mountainbiken en urban sports. Omdat we in Arnhem groen en natuur belangrijk vinden, moet vaak gezocht worden naar een balans tussen ruimte voor sport en voor groen. D66 steunde daarom de motie om deze afweging altijd samen met verschillende belanghebbenden te maken. Weijers: “We moeten buiten sporten extra stimuleren. Zo houden we Arnhemmers gezond en fit!”

Stemmingsuitslag motie ‘Het belang van de BOSA-regeling’ Beeld: Gemeente Arnhem

Stemmingsuitslag motie ‘Bescherm sporten in de buitenruimte’ Beeld: Gemeente Arnhem

Stemmingsuitslag raadsvoorstel ‘Positief sportklimaat, toekomst sportclubs en duurzaam kunstgrasbeleid’ Beeld: Gemeente Arnhem