D66 gaat praten met progressieve, groene coalitie

D66 gaat in gesprek met GroenLinks, Arnhem Centraal, PvdA, Partij voor de Dieren en Volt over een nieuwe coalitie. Deze partijen maken deel uit van de voorkeurscoalitie in het advies van informateur Smeulders. De partijen hebben gezamenlijk 24 raadszetels, een ruime meerderheid in de Arnhemse gemeenteraad.
Link verslag informateur: klik hier.

Groen en progressief

In de voorkeurscoalitie van de informateur zijn de winnaars van de verkiezingen en 5 van de 6 grootste partijen vertegenwoordigd. Ook heeft het een duidelijke groene en progressieve signatuur. Met een combinatie van deze partijen kan wat D66 betreft een goed antwoord worden gegeven aan het geluid dat Arnhem bij de verkiezingen heeft laten horen. D66 is daarom positief over de voorgestelde coalitie en gaat graag het verdere gesprek aan.

Wonen, gelijke kansen en duurzame toekomst

De voorgestelde coalitie bestaat uit partijen met veel inhoudelijke overlap: voor D66 zijn wonen, gelijke kansen en een duurzame toekomst de grote speerpunten voor de komende periode. Deze punten worden door veel partijen gedeeld. Daarnaast zal D66 zich inzetten voor cultuur en een stad waarin iedereen in vrijheid zichzelf kan zijn. De partij kiest voor een toekomstbestendige stad met een financieel stevige basis.

Hoe nu verder?

Binnenkort gaat D66 inhoudelijk met de voorkeurscoalitie het gesprek aan. Voorgesteld wordt dat informateur Smeulders ook de rol van formateur zal invullen. Arnhem heeft gekozen voor een groen en progressief geluid. D66 gaat met deze uitslag hard aan de slag om een goed stadsbestuur voor alle Arnhemmers neer te zetten.

Bijpraten met de fractie
Op maandagavond 11 april gaat de fractie met de leden in gesprek over de ontwikkelingen in een online bijeenkomst.