Mid term: terugblik en vooruitblik met fractie en leden

Afdelingsvoorzitter Gido ten Dolle heet Arnhemse D66-leden welkom bij de mid term review (Grand Café Arnhems Meisje, 27 juni 2024) Beeld: D66 Arnhem

Halverwege de raadsperiode 2022-2026 is een goed moment om terug te blikken op de Arnhemse politieke agenda van D66 én vooruit te kijken naar de periode die nog komen gaat. Tijdens de mid term review met Arnhemse D66-leden gaf de fractie aan de hand van het verkiezingsprogramma een toelichting op wat we in Arnhem de afgelopen twee jaar al hebben bereikt of nog willen bereiken met onze partij.

Reflectie op verkiezingsprogramma

De avond begon met een presentatie van fractievoorzitter Mattijs Loor. Aan de hand van de thema’s uit het verkiezingsprogramma, Duurzaam en toekomstbestendig, Kansen voor iedereen, Creatief, innovatief en ondernemend en Arnhem van ons allemaal, is gekeken wat D66 de afgelopen tijd heeft bereikt. En ook welke ambities er nog liggen in de resterende raadsperiode. Van alle 248 punten uit ons verkiezingsprogramma is intussen ongeveer driekwart omgezet in gemeentelijk beleid. De overige zijn niet haalbaar, deels haalbaar of moeten nog worden opgepakt.

Resultaten fractie

De impact van D66 in de raad is groot. Dat zien we ook aan het aantal aangenomen voorstellen per fractie. Van maart 2022 tot juni 2024 heeft de Arnhemse raad ruim 450 besluiten genomen over moties en amendementen. In die periode zijn van D66 de meeste voorstellen aangenomen. Ook de succesratio (de kans dat een amendement of motie wordt aangenomen) is bij D66 het hoogst. Belangrijke resultaten uit het coalitieakkoord en de moties en amendementen zijn onder meer het vergroten van de hoeveelheid woningbouwplannen, de betere mix tussen huurwoningen en koopwoningen (waaronder meer betaalbare koop), de pilot ‘Immerloo Schuldenvrij’, investeren in onderwijshuisvesting, blijvende extra budgetten voor cultuur en het beperkt houden van de OZB-stijging (lager dan het landelijke gemiddelde). Naast de resultaten kwamen ook de uitdagingen aan bod en hoe de fractie hierop inzet.

Beeld: D66 Arnhem

Prioritering richting de toekomst

Na de presentatie en vragen was het tijd om met de Mentimeter aan de slag te gaan. Welke actualiteiten ontbreken en wat vraagt de komende tijd prioriteit? Over de prioriteiten in inzet van D66 zijn de leden duidelijk: woningbouw staat op 1. Daarnaast vinden leden de inzet voor gezonde leefomgeving, verduurzaming en Arnhemse ondernemers belangrijk. Er zijn ook zorgen: over netcongestie, de hoeveelheid afval en de menskracht in het onderwijs en de zorg. Aan de hand van dilemma’s kon iedereen ervaren welke keuzes zoal voorbijkomen in de Arnhemse politiek. Voor een aantal onderwerpen vragen onze leden blijvende aandacht, zoals de kwaliteit van de stedelijke ontwikkeling, een gezonde leefomgeving, het blijven verbeteren van het onderwijs, de ov-bereikbaarheid en Arnhem als creatieve energiestad.

Meedenken en meedoen

De mid term review eindigde met een oproep aan de leden om vooral ook zelf aan de slag te gaan. Bijvoorbeeld door deelname aan de diverse themagroepen. De komende tijd zullen in de themagroepen ook de eerste stappen gezet worden richting een volgend verkiezingsprogramma. Na de mid term review was het tijd voor een gezellige borrel en werd er getoost op de aankomende zomerperiode.

De eerste raadsvergadering (Politieke Avond) na het zomerreces start weer op woensdag 28 augustus.