OV is gered van grote verschraling 

De dreigende verschraling van het openbaar vervoer in Amsterdam is van de baan! Met geld uit de vervoerregio en Den Haag is het mogelijk om de dienstregeling op peil te houden tot en met in ieder geval het eerste halfjaar van 2023. Wethouder van der Horst: ‘‘Ik ben heel blij met dit resultaat. In het volle besef dat er uitdagingen op de langere termijn blijven. Krapte op de arbeidsmarkt, snelstijgende energieprijzen en nog niet overal teruggekeerde reizigersaantallen. Ik ga ook daar weer keihard voor aan de slag. Maar nu ook gewoon even wat blijdschap, omdat het grote financiële tekort dat was ontstaan door Corona op korte termijn verholpen is.’’

Corona veroorzaakte grote tekorten

De Coronapandemie heeft de afgelopen jaren de reizigersaantallen drastisch doen afnemen in het openbaar vervoer. Dit kwam met name hard aan bij vervoerders die de exploitatie financierden uit reizigersinkomsten. Het GVB ontvangt relatief weinig subsidie en werd daardoor harder geraakt door de terugvallende reizigers aantallen. In het meest duistere scenario zou het GVB de dienstregeling met 20 tot 30% moeten terugschroeven. Dit is gelukkig van de baan! Raadslid Moeskops: “Zoveel minder OV was een absolute ramp geweest voor vele Amsterdammers. Ik ben blij dat we door hard trekken en duwen bij het rijk toch de dienstregeling op peil weten te houden en dat het rampscenario niet meer aan de orde is.’’ 

Blijven werken aan OV

De acute tekorten en dreigende afschaling is van de baan. Maar de structurele tekorten zijn nog niet helemaal opgelost. Het GVB blijft kwetsbaar voor terugvallende reizigersaantallen. Zolang die niet terugkomen op het niveau van 2019 blijft er een structureel financieringstekort. Daarnaast spelen nog zaken als stijgende energieprijzen en personeelstekorten. Wethouder van der Horst en raadslid Moeskops zijn het erover eens dat aandacht vereist blijft. Moeskops: ‘‘We blijven keihard werken aan een bereikbare stad met toegankelijk openbaar vervoer, eigenlijk wil je natuurlijk meer OV in een groeiende stad als Amsterdam. Ook op de langere termijn moeten we het OV behouden én verbeteren!’’