Amsterdam behoudt festivals in 2025; ‘Maak er een feestjaar van!’

Amsterdam gaat de evenementenkalender voor 2025 kopiëren, hiermee wordt voldaan aan de wens van D66 om de evenementensector zekerheid te geven en festivals te behouden voor de stad. Het college wil in 2026 het nieuwe evenementenbeleid invoeren, en 2025 was een tussenjaar. Maar het tussenbeleid resulteerde in veel onzekerheid, zo wisten festivalorganisatoren pas eind 2024 of hun festival in 2025 door kon gaan. D66-raadslid Elise Moeskops: “Door de kalender te kopiëren doen we nu recht aan de wensen en zorgen van de festivalbranche. Dit heeft mij veel tijd en energie gekost, waarbij het spannende was dat alle mogelijkheden hun risico’s hadden. De bereidheid van de burgemeester voor een ambtswoninggesprek en het inwinnen wetenschappelijk advies waardeer ik daarom enorm. Festivals zijn een verrijking van de stad, en D66 blijft hiervoor strijden. Maar eerst ga ik dit resultaat op een mooi Amsterdams festival vieren.”

Belang van festivals

De Amsterdamse festivalbranche is een verrijking voor de stad, en heeft een breed draagvlak, blijkt ook uit recent onderzoek van de gemeente. Van grote muziekevenementen tot buurfuifen, het merendeel van Amsterdam waardeert het. En dat is begrijpelijk, want festivals brengen mensen bij elkaar en geven de ruimte om het leven te vieren. Daarbij is het voor jongeren dé plek voor sociale ontwikkeling, grenzen ontdekken en vrij te zijn. Naast het belangrijke sociale aspect zijn festivals ook een platform voor creativiteit, cultuur en kunst. Ook spelen festivals een rol op het gebied van duurzaamheidsinnovatie. Kortom, festivals hebben een grote waarde. En dat is belangrijk om voorop te stellen bij het maken van nieuw beleid.

Professioneler en meer regels

In het begin konden festivals in Amsterdam praktisch regelvrij georganiseerd worden, er werd zelfs actief beleid gevoerd voor meer festivals om reuring te brengen in bepaalde delen van de stad. Ondertussen is de druk op de ruimte in de stad toegenomen, waarbij de overlast toenam en er steeds meer regels kwamen. Tegelijkertijd is de festivalbranche volwassen geworden. Hierdoor is er behoefte aan gedegen evenementenbeleid, waarin gehoor wordt gegeven aan de verschillende belangen in de stad.

Het ontwikkelen van een passend evenementenbeleid is een puzzel van belangen, juridische beperkingen en ruimte. Daarbij is de ontwikkeling hiervan door de coronajaren stil komen te liggen. Het resultaat is dat het nieuwe festivalbeleid op zich laat wachten. Het alweer tweede ‘tussenjaar’-beleid voor 2025 resulteerde in veel onzekerheid voor de festivalbranche. Moeskops: “Het kopiëren van de festivalkalender in 2025 is wat D66 betreft voor dit jaar de beste oplossing, waar terecht rekening wordt gehouden met de meerwaarde van ons festivalaanbod in de stad. Alleen we maken ons wel zorgen of het nieuwe evenementenbeleid op tijd klaar is voor 2026; ik voel alweer haast.”