Uitbreiding van de autoluwe binnenstad

Om van winkelstraat de Kamp een succes te maken wordt dit gebied wat D66 betreft ook autoluw. We breiden daarmee het gebied van de autoluwe binnenstad uit.

Het winkelgebied de Kamp krijgt slechts een kleine impuls door nieuwe verlichting en wat extra groen. De fractie van D66 betreurt de keuze van het College om nu niet grootschalig te investeren in een nieuwe inrichting. Raadslid Wytse Dassen: ‘Grootschalig ingrijpen is echt nodig om de Kamp te laten floreren. Maar dat is pas zinvol als dit gebied van de binnenstad ook autoluw wordt’.

Beeld: Wytse Dassen

Uitbreiden autoluwe binnenstad

Door het gebied van de autoluwe binnenstad uit te breiden kunnen we winkelstraat de Kamp zo inrichten dat de auto te gast is. De ruimte die hierdoor ontstaat komt ten goede van ruimte voor het winkelend publiek, nog meer groen en misschien wel kleine terrasjes. Dit is ook conform Toekomstbeeld de Kamp van november 2023.

Minder verkeersboetes

Kies een logischer startpunt dan tien meter voor de Kamperbinnenpoort. De autoluwe binnenstad kan bijvoorbeeld beginnen bij rotonde De Stier. Dit voorkomt al die onnodige verkeersboetes. Inwoners van dit deel van de binnenstad ervaren dan ook minder overlast door ongewenst autoverkeer. “We slaan daarmee drie vliegen in één klap” aldus raadslid Wytse Dassen.

Winkels bereikbaar houden

Ook bij een autoluwe binnenstad blijft de bereikbaarheid van winkels op orde. We weten dat het autoluw maken van de Kamp niet de wens is van een aantal winkels. Echter, het grootse deel van de winkels is via de achterzijde bereikbaar via de Achter de Kamp of Pothstraat. Uitgangspunt moet zijn dat klanten van deze winkels alsnog aangekochte producten kunnen inladen. Het gaat dan wel om producten die je niet eenvoudig naar je auto kan brengen die in één van de parkeergarages staat.