Bijeenkomst huisvesting arbeidsmigranten

Op dinsdagavond 28 mei 2024 werd er door Greenport Aalsmeer een workshop georganiseerd onder de titel ‘Huisvesting Internationale werknemers’. Er werd informatie uitgewisseld en gezamenlijk gediscussieerd over vele zaken die bij de huisvesting van deze groep mensen komen kijken.

Op een druk bezochte avond kwamen gemeenteraadsleden, huisvesters, uitzenders, ambtenaren en andere belanghebbenden uit de gemeenten Aalsmeer, Uithoorn, Nieuwkoop, Amstelveen en Haarlemmermeer samen. Deze bijeenkomst, georganiseerd door Greenport Aalsmeer.

Openingswoord Burgemeester

De avond werd geopend door Guido Oude Kotte, die de bijeenkomst startte met zorgwekkende cijfers over de overlast door de aanzienlijke aantallen migranten in de regio. Met een populatie van 33.000 inwoners, zijn er momenteel zo’n 1500 geregistreerde arbeidsmigranten. We weten echter dat dit er meer zijn. geschat wordt dat er minimaal het dubbele verblijven. Waarbij de schatting in het meest extreme geval, tijdens de piekperiode kan oplopen tot 6 tot 8 duizend migranten in Aalsmeer. Wat uiteraard voor uitdagingen zorgt op het gebied van huisvesting en integratie.

Presentatie Greenport Aalsmeer

Annemieke de Man van Greenport Aalsmeer vervolgde met een presentatie over de aanpak van Greenport met betrekking tot arbeidsmigranten. Ze gaf een overzicht van de huidige aanpak en de dilemma’s die zich voordoen. Een belangrijk initiatief is de ontwikkeling van een app voor arbeidsmigranten, die na een jaar geëvalueerd zal worden. Het doel is om beter in gesprek te gaan over en met arbeidsmigranten. Ook werd duidelijk dat Aalsmeer vooroploopt bij het registreren en huisvesten van arbeidsmigranten in de Greenportregio en dient als voortrekker op dit gebied.

Discussierondes

Na de presentatie werden de deelnemers verdeeld over vijf goedgevulde tafels van ongeveer tien mensen per tafel. Aan de hand van stellingen werd er gediscussieerd over de problematiek rondom arbeidsmigrantenhuisvesting. Hoewel er weinig nieuwe inzichten naar boven kwamen, zorgde de diversiteit van de aanwezige gemeenten wel voor een bredere kijk op de problemen.

Belangrijke Discussiepunten:

• Herkenbare problematiek: De problemen zijn herkenbaar in verschillende gemeenten.
  • Diversiteit van arbeidsmigranten: De groep arbeidsmigranten is divers met verschillende belangen. Het is niet één homogene groep die als zodanig benaderd kan worden.
  • Marktpartijen betrekken: Het is belangrijk om in gesprek te gaan met marktpartijen.
  • Groei van internationale medewerkers: Het aantal internationale medewerkers groeit sterk, maar actie komt vaak te laat.
  • Bouwen voor iedereen: Er moet buiten de gebaande paden worden gedacht om voor iedereen te kunnen bouwen.
  • Leegstaande bedrijfspanden: Er wordt voorgesteld om leegstaande bedrijfspanden te gebruiken voor huisvesting.
  • Regionale samenwerking: Het is een regionale opgave waarbij iedere gemeente zijn deel bijdraagt.
  • Gelijke behandeling: Alle mensen zijn gelijk, maar in de praktijk is dat niet altijd het geval. Arbeidsmigranten moeten zelf een groot deel van de oplossing zijn.

Conclusies

De bijeenkomst bood een waardevolle netwerkgelegenheden en de mogelijkheid om ervaringen en ideeën uit te wisselen. Er waren veel waardevolle nieuwe kennismakingen en er kwam voor een ieder wel weer een nieuw inzicht naar boven. Zowel in positieve als in negatieve zin; er gaat al veel goed, maar er is ook nog veel mis.

De avond werd afgesloten met een borrel, waar de deelnemers nog konden napraten en verdere contacten konden leggen. Hoewel ik eerst twijfels had over de effectiviteit, bood deze setting het een goede gelegenheid om de problematiek in de regio gezamenlijk te bespreken en mogelijke oplossingen te verkennen.

Beeld: Marjon Geisler – D66 Aalsmeer