Sfeer – Raadspraat column 20 december 2017

De kortste dag van het jaar komt er weer aan. En die wordt daarna al snel gevolgd door een héél lang Kerstweekend. Een mooie gelegenheid om familie en vrienden op te zoeken, rond de kerstboom pakjes uit te pakken, samen eropuit te gaan, veel te veel te eten, een kerk te bezoeken, het tweede seizoen van The Crown te bingewatchen, naar de Top2000 te luisteren… Of een of andere combinatie van dit alles natuurlijk.

Heel sfeervol allemaal. Zeker met mooie lichtjes in de binnenstad, en wie weet nog een pak sneeuw. En die feestelijke sfeer houden we daarna nog lekker een paar dagen vast. Totdat die ruw wordt weggeknald met oud en nieuw. Maar eerlijk gezegd zal ik zelf blij zijn als de dagen volgend jaar weer langer worden, de nachten weer korter, en het weer weer warmer. Want in maart zijn de verkiezingen voor de gemeenteraad, en de witte D66-jassen zijn niet zo heel warm. Dus voor het campagne voeren is een voorjaarszonnetje een stuk lekkerder dan een winterse sneeuwbui!

In de afgelopen jaren ben ik regelmatig met partijgenoten in zo’n witte jas de straat op gegaan. Niet alleen als er weer eens verkiezingen aan kwamen, maar ook zomaar tussendoor. Bijvoorbeeld om mensen te vragen hoe ze denken over een zwembad, of over winkelen op zondag. Of gewoon om te vragen wat er fijn is aan wonen in Wijk bij Duurstede, Cothen en Langbroek. Daaruit bleek telkens weer dat mensen hier gewoon heel prettig wonen.

Goede voornemens

Afgelopen zaterdag kon u ons ook weer vinden op straat. En misschien heeft uw wel een nieuwjaarskaart van ons aangepakt. Dan heeft u op de achterkant kunnen lezen wat voor D66 de belangrijkste punten zijn voor de verkiezingen: meer voorzieningen, meer woningen en mooier groen. Onze goede voornemens dus! Daarnaast hebben we natuurlijk ook een compleet uitgewerkt verkiezingsprogramma, wat u op onze website kunt vinden.

Maar goed, die verkiezingen zijn nog maanden weg, alleen een klein clubje mensen is nu al druk bezig met de voorbereidingen. Voor alle anderen zou ik zeggen: geniet van prettige feestdagen in een sfeervol Wijk bij Duurstede!

Rijk van Geijtenbeek, raadslid D66 Wijk bij Duurstede

Wijks Nieuws ’t Groentje is in 2017 begonnen met een column “Raadspraat”. Elke week wordt deze geschreven door een raadslid, waarbij de politieke partijen elkaar afwisselen. Hierbij de column van 20 december 2017, geschreven door D66 raadslid Rijk van Geijtenbeek.