Rondvraag voor de commissie Ruimte van 7 september 2021

Op 18 september 2021 is het de jaarlijkse World Cleanup Day. Een dag waarop de planeet een grote schoonmaakbeurt krijgt. In zo’n 180 landen gaan vrijwilligers de straat op om zwerfafval op te ruimen.

Ook in Westland zijn er naar verwachting weer verschillende initiatieven om de straat op te gaan. Hierin speelt Team Clean Up Westland ook een rol. Het afgelopen jaar heeft D66 Westland, maar hebben ook andere organisaties als de Jongerenraad, een vorkje mee geprikt om het vele zwerfafval dat er helaas nog is op te ruimen.

Deze week werd duidelijk dat de gemeente Westland geen duidelijke rol heeft, gezien de wisselende antwoorden op vragen van inwoners over het faciliteren van middelen zoals prikstokken en vuilniszakken.

D66 Westland is van mening dat de gemeente op deze dag vrijwilligers op een eenvoudige wijze zou moeten faciliteren en dit zou dan ook duidelijk kenbaar gemaakt moeten worden naar de inwoners.

Voor het helpen van inwoners die ook op andere momenten in het jaar hun steentje bij willen dragen om Westland te ontdoen van zwerfafval, zou het de gemeente sieren om het ter beschikking stellen van vuilniszakken en andere materialen op een duidelijke en makkelijk vindbare manier aan de inwoners kenbaar te maken.

Het bovenstaande leidt tot de volgende vragen:
1. Is het college op de hoogte van World Clean Up Day op 18 september 2021?
2. Op wat voor wijze stimuleert en faciliteert het college vrijwilligers om aan deze dag deel te nemen?
3. Is het college het met D66 Westland eens dat een stimulerende of faciliterende rol van de gemeente Westland op zijn plaats is bij deze dag?
4. Kan het college verklaren waarom niet duidelijk is wat de rol van de gemeente bij deze dag is en waarom hier verschillende berichten over zijn?
5. Is het college bereid om aan de inwoners ook gedurende de rest van het jaar op een duidelijke en makkelijk vindbare manier kenbaar te maken op welke manier de gemeente de inwoners stimuleert en faciliteert om Westland schoon te houden van zwerfafval?

Rondvraag voor de commissie MO van 6 september 2021

Op 14 juli 2021 publiceerde Het Hele Westland een opiniestuk van Mahir Hijazie onder de titel Gemeente moet vluchtelingen meer informatie bieden over onderwijssysteem. De auteur wijst erop dat vluchtelingen die in Nederland mogen blijven, zeer weinig informatie ontvangen over het Nederlandse onderwijssysteem. Hulp bij het begrijpen van het systeem kan voor kinderen een enorm verschil maken bij het succesvol vervolgen van hun onderwijscarrière.

Hij wijst op de keuze van de docent voor de vervolgopleiding van het kind die voor ouders als dwingend en vaststaand wordt ervaren. Aan het eind van zijn betoog doet Hijazie enige aanbevelingen aan de gemeente over activiteiten die de gemeente zou moeten organiseren, zoals het geven van goede informatie, het organiseren van een opiniepeiling onder vluchtelingengezinnen en het organiseren van een training.

Het bovenstaande leidt tot de volgende vragen:
1. Heeft het college kennis genomen van het opiniestuk?
2. Herkent het college zich in de problemen en situaties die door de auteur worden geschetst?
3. In hoeverre gaat het college de suggesties van de auteur aan het eind van het artikel serieus oppakken en uitvoeren?

Rondvraag voor de commissie MO van 21 juni 2021

In juli 2016 werd in Nederland het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap (kort: VN-verdrag Handicap) van kracht. Dit verdrag heeft als doel dat de wereld toegankelijk en inclusief wordt voor iedereen: mensen mét en zónder beperking. Mensen met een zichtbare beperking, mensen met een niet-zichtbare beperking en mensen zonder beperking.

Met de ratificatie van dit VN-verdrag is aan de Jeugdwet, Wmo en Participatiewet de verplichting toegevoegd om in een periodiek plan op te nemen hoe de gemeenteraad uitvoering geeft aan het verdrag. Daarnaast is vastgelegd dat deze periodieke plannen samengevoegd dienen te worden tot één integraal plan voor het hele sociale domein. Een veel gebruikte naam voor dit integrale plan is de Lokale Inclusie Agenda (LIA), maar gemeenten zijn vrij om de vorm en focus zelf te bepalen. De VNG heeft een overzicht gepubliceerd van maatregelen die gemeenten kunnen nemen. Daarnaast biedt de VNG handreikingen, digitale kennissessies, publicaties en praktijkvoorbeelden.

Op de website van de VNG worden gemeenten vermeld die een Lokale Inclusie Agenda hebben en gemeenten die werken aan een Lokale Inclusie Agenda. De gemeente Westland wordt onder geen van beide kopjes vernoemd.

Het bovenstaande leidt tot de volgende vragen:
1. Wordt in de Gemeente Westland het VN-verdrag voor mensen met een beperking toegepast?
2. In hoeverre wordt hiervoor samengewerkt met organisaties die de doelgroep vertegenwoordigen, zoals Platform Gehandicapten en Talking Out Loud?
3. Wordt er in de gemeente Westland gewerkt aan een Lokale Inclusie Agenda (LIA) als integraal plan voor het volledig sociaal domein? Zo nee, is het college bereid een LIA op te stellen?

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de Gemeenteraad van Westland gesteld op 14 april 2021

betreft: Vergroenen dorpscentra

Op 13 april 2021 werd tijdens de raadsvergadering het door het college beschikbare gestelde budget om de dorpscentra te vergroenen gehalveerd door een door de meerderheid van de raad aangenomen amendement.
Het budget was bedoeld om plannen te ontwerpen voor het vergroenen van de dorpscentra en een eerste aanzet voor de uitvoering te geven. De wethouder gaf tijdens de behandeling van het raadsvoorstel aan dat voor het volledig uitvoeren van de plannen nog aanvullend budget moet worden begroot.

D66 Westland wil graag nogmaals onder de aandacht brengen dat het raadsvoorstel slechts voorziet in de uitvoering van een deel van de aangenomen motie, namelijk het opstellen van de groenplannen. Er moet ook nog een uitvoeringsplan komen waarin beschreven staat welke concrete werkzaamheden worden uitgevoerd om de dorpscentra gaan vergroenen en welke bedragen daarmee gemoeid zijn. Pas dan kan de motie als afgedaan worden beschouwd.

D66 vreest dat, nu het budget is gehalveerd, er van de plannen om de dorpscentra te vergroenen niet veel terecht zal komen. Hierdoor komt er geen oplossing voor problemen als hittestress, het verslechteren van de biodiversiteit en wateroverlast. Daarnaast duurt het veel langer om de dorpscentra voor winkelend publiek aantrekkelijk te maken. D66 pleit er dan ook voor om adequaat te reageren en om voor het opstellen én uitvoeren van de groenplannen nieuwe budgetten te reserveren.

Dit geeft aanleiding tot de volgende vragen:
1. Is het college net als D66 teleurgesteld over het halveren van het budget voor het vergroenen van de dorpscentra?
2. Wat zijn de gevolgen van het gehalveerde budget voor het opstellen en uitvoeren van de vergroeningsplannen uit het raadsvoorstel?
3. Is het college het met ons eens dat door het halveren van het budget de in de inleiding genoemde problemen niet of maar deels opgelost worden?
4. Welke mogelijkheden ziet het college om alsnog voldoende budgetten te reserveren zodat de plannen kunnen worden uitgevoerd? En is het college vervolgens ook bereid om van deze mogelijkheden gebruik te maken?
Wij verzoeken u deze vragen schriftelijk te beantwoorden binnen de daarvoor gestelde termijn.

Benjamin Hofland
fractievoorzitter D66 Westland

M O T I E

Uniform publiceren verkiezingsuitslagen

De raad van de gemeente Westland in vergadering bijeen op 13 april 2021,

Constaterende dat
1. Het publiceren van verkiezingsuitslagen in Nederland nu een rommeltje is
2. Elke gemeente op haar eigen manier en volgens haar eigen systeem uitslagen publiceert
3. Sommige gemeenten – zelfs kleinere met een tamelijk overzichtelijk aantal stemmen en stembureaus – hierbij ook na dagen nog in gebreke blijven
4. Uitslagen vaak slecht vindbaar zijn op websites van gemeenten

Overwegende dat
1. Het organiseren van verkiezingen bij de kerntaken van een gemeente hoort
2. Een transparante en overzichtelijke publicatie van de uitslag daarbij van belang is

Verzoekt het college
1. Er bij de VNG en de Kiesraad op aan te dringen tot een uniform systeem van publicatie van verkiezingsuitslagen te komen
2. Hierbij te pleiten voor een landelijke website die alle gemeentelijke uitslagen op uniforme wijze verwerkt en verzamelt
en gaat over tot de orde van de dag.

Benjamin Hofland
D66 Westland

Remmert Keizer
GemeenteBelang Westland

Ulbe Spaans
GroenLinks Westland

Jenny Vermeer
CDA Westland

Ad van Harmelen
ChristenUnie-SGP

Nico de Gier
PvdA Westland

Dave van Koppen
LPF-Westland

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de Gemeenteraad van Westland gesteld op 9 april 2021

betreft: De stand van het groen

Sinds de vorige collegeperiode hanteert het college van Westland het goede beleid om er zorg voor te dragen dat bij het kappen van een boom er twee bomen voor worden terug geplant. Hierdoor zie je als je dagelijks door Westland fietst of rijdt vele nieuwe en verse bomen staan.
Twee jaar geleden heeft de fractie van D66 al eens gepleit voor het ‘kappen met kappen’ en te pogen om bomen te verplanten, dit omdat nieuwe bomen niet zoveel CO2 opnemen als ‘oude’ bomen.

Uit navraag is gebleken dat er in Westland in 2019 en 2020 in totaal 908 bomen zijn gekapt, maar dat er in deze periode slechts 688 nieuwe zijn geplant. Dit houdt volgens het gemeentelijk beleid in dat er nog 1128 bomen geplant moeten worden. Als we de jaren voor 2019 nog meetellen, ligt het totaal aantal te planten bomen op 1792.

Gezien de grote achterstand in het planten van bomen, zal dit een grote inspanning vragen van de gemeente om deze taak in de praktijk te verwezenlijken.

Het bovenstaande leidt tot de volgende vragen:
1. Herkent het college de hierboven beschreven schets?
2. Staat het college nog altijd achter het hierboven genoemde beleid?
3. Hoe wil het college er zorg voor gaan dragen dat de 1792 nog te planten bomen in de komende maanden daadwerkelijk geplant gaan worden?

Wij verzoeken u deze vragen schriftelijk te beantwoorden binnen de daarvoor gestelde termijn.

Benjamin Hofland
fractievoorzitter D66 Westland

Reactie op Adviesstuk openbaar vervoer Jongerenraad Westland
Inleiding

De Jongerenraad Westland heeft zich gebogen over de stand en de toekomst van het openbaar vervoer in de gemeente Westland. Het resultaat is een adviesstuk aan het college en de gemeenteraad met een serie aan constateringen, wensen en aanbevelingen.

De fractie van D66 Westland heeft de inhoud van het adviesstuk tot zich genomen en biedt de Jongerenraad hierbij de gevraagde reactie aan. D66 Westland heeft zich altijd ingespannen voor een zo optimaal mogelijk functionerend ov-netwerk. Ook in de oude gemeenten waar D66 vertegenwoordigd was in de gemeenteraad, spanden de fracties zich in voor het openbaar vervoer. Zo is het eindpunt van de trams 16 en 17 op Waterings grondgebied het resultaat van een D66-amendement in de raad van Wateringen in 1994.

Deze reactie volgt de thema’s die in het adviesstuk worden gepresenteerd. In het algemeen wordt opgemerkt dat het adviesstuk voor een zeer groot deel gericht is op reizen vanuit of naar Naaldwijk. De overige dorpen komen minder aan de orde, terwijl daar ook jongeren wonen die van het openbaar vervoer gebruikmaken.

Thema 1: Vervoersaansluiting
Het terugbrengen van de ‘oude’ lijn 31 is een veelgehoorde wens, met name vanwege de verbinding Naaldwijk-‘s-Gravenzande. Vooropgesteld, een verbinding van een maal per half uur gedurende de hele dag is geen slechte verbinding. Voorheen reed de bus vaker, maar toen reed de bus door naar Leyenburg. Vanuit Naaldwijk is bus 456 naar Leyenburg sneller dan de route via ‘s-Gravenzande en Monster. Met de intensivering van bus 456 en het verleggen van bus 31 naar de metro in Hoek van Holland is het aantal reizigers tussen ‘s-Gravenzande en Naaldwijk verminderd. Zonder de forensen bleef het ‘gewone’ aantal passagiers tussen de twee dorpen over. De verbinding kon dus naar twee maal per uur. Ter compensatie is bus 32 doorgetrokken naar Delft waarmee ‘s-Gravenzande een directe verbinding met station Delft heeft gekregen. De gekozen oplossing van de lijnen 31 en 32 waarmee Leyenburg, Hoek van Holland en Delft te bereiken zijn is een goede keuze. Er moet wel beter gestuurd worden op de overstap tussen de 31 en 32 voor de mensen die tussen de verschillende dorpen reizen, zoals tussen Naaldwijk en Monster of Hoek van Holland.

Busstation Leyenburg is in 2008 geopend voor de overstap van regio- en stadsbussen op de Randstadrail en het tramnetwerk, respectievelijk de lijnen 4 en 6. De Jongerenraad constateert twee zaken, namelijk de overstap van bus op tram en omgekeerd, en de haltering van de bussen naar Westland.
Het net niet halen van de overstap van bus op tram of omgekeerd gebeurt iedereen wel eens. Het lijkt alsof de aankomst- en vertrektijden niet op elkaar zijn afgestemd, maar als we in de dienstregeling kijken, als voorbeeld in de tabel de tijden buiten de spits, dan is overstappen geen probleem. Waar het mis gaat, is wanneer er ergens op het traject een vertraging optreedt. Een file op de Burgemeester Elsenweg, een stremming in de tramtunnel, er hoeft maar iets te gebeuren of de bus of tram heeft een paar minuten vertraging. Daarnaast komt het , vooral buiten de spits, regelmatig voor dat een bus te vroeg op Leyenburg is. Vervolgens lijkt het alsof de aansluiting op tram 4 of 6 niet goed is, terwijl deze keurig volgens de dienstregeling rijdt.

De plaats van de streekbussen op Leyenburg is een paar jaar geleden gewijzigd. Voorheen stonden de bussen ‘naast’ de tram, zodat alleen het perron overgestoken hoefde te worden. De HTM-bussen stonden aan het begin en eind van het busstation, zodat passagiers voor die lijnen moesten rennen. D66 Westland dringt al sinds het ingaan van de wijziging aan op het wijzigen van Leyenburg van een statisch busstation in een dynamisch busstation. Een statisch busstation heeft vaste haltes voor elke lijn, terwijl een dynamisch busstation een grote halte heeft waar elke aankomende bus achteraan aansluit. Denk hierbij aan de bussen op station Rijswijk. Het nadeel van Leyenburg is dat het te lang is en er te veel verschillende bussen stoppen die niet alleen een halte, maar ook een wachtplaats nodig hebben voor pauzerende chauffeurs. Als alle bussen gewoon aanschuiven moeten er veel meer mensen het perron op- en aflopen dan nu het geval is met de reizigers naar Westland. Sinds de start van EBS is daar het probleem van de gelede bussen bijgekomen die bij een dynamisch busstation extra rondjes rond het station moeten rijden om goed voor de halte terecht te komen.

De enige denkbare oplossing is dat het initiatief bij de chauffeurs wordt gelegd om te wachten als zij een tram het station zien binnenrijden en jonge en oude reizigers de kans te geven om de bus te bereiken. Uiteraard moet dit niet leiden tot een niet in te halen vertraging, zodat de centrale overstap in Naaldwijk behouden kan blijven.

Het reizen tussen Naaldwijk en Monster met bus 34 is uitermate beroerd. Bij het vervallen van bus 31 in Naaldwijk is bus 34 ingevoerd om de verbinding tussen de twee dorpen (en Ter Heijde) te herstellen. Bovendien verkortte bus 34 de reis tussen Wateringen en Monster met een half uur. Voor een betere verbinding zou bus 34 in de avond minimaal nog twee extra ritten moeten maken. Vorig jaar heeft D66 Westland daar in de reactie op de voorstellen voor de dienstregeling al op aangedrongen. Door het ontbreken van avondritten komen niet alleen studenten en andere jongeren in de problemen, maar ook de reizigers naar Maasdijk en de reizigers tussen Wateringen en Monster. Aan het begin van de avond is voor hen de beste route: 30 Wateringen-Naaldwijk – 456 Naaldwijk-Leyenburg – (20 minuten wachten) – 31 Leyenburg-Monster. De terugreis later op de avond is nog moeilijker en langduriger door de slechte aansluiting van bus 31 op bus 32.

In de voorstellen voor de maatregelen die vanwege de coronacrisis worden ingevoerd en waarvoor de besluitvorming op 24 maart is geweest, stond dat bus 34 teruggebracht werd van twee maal per uur naar een maal per uur. D66 Westland heeft flink aangedrongen op het twee maal per uur handhaven van de verbinding Monster-Naaldwijk. Een van de ritten rijdt dan door naar Maassluis. Reizigers op de andere rit met als eindhalte Naaldwijk, kunnen dan overstappen op bus 456 om in Schiedam toch nog het metro- en treinnetwerk te bereiken. Het is nog niet bekend of de MRDH ons voorstel heeft overgenomen.

Bussen die te laat of niet komen opdagen blijven een grote ergernis. Het is wel noodzakelijk om dit soort dingen te melden bij de busmaatschappij en, als het vaak voorkomt, bij de OV Ombudsman, de gemeente of Rover. Als er geen meldingen binnenkomen, bestaat het probleem niet.
Bouwwerkzaamheden zijn tijdelijk, hoewel ook tijdens werkzaamheden maatregelen kunnen worden genomen om bussen zo goed als mogelijk door te laten rijden. Een bijkomend probleem in Monster is dat de EBS-bussen trillingen en scheuren in huizen blijken te veroorzaken. Er wordt over gedacht om de bussen langzamer te laten rijden waardoor het zeker niet lukt om op tijd in Naaldwijk te zijn, tenzij de dienstregeling wordt aangepast.

Thema 2: Nachtbussen
Allereerst moet ons van het hart dat de Jongerenraad alleen de nachtbus van de RET, Bob-bus 19, kent. In het stuk komt Nachtbus 4 van de HTM niet voor. Deze rijdt normaliter elk uur op vrijdag- en zaterdagnacht van Den Haag centrum naar Wateringen en stopt bij de Willem III straat en het gemeentehuis op de Dorpskade. Uitstappen bij De Ark is in de regel ook mogelijk.

Nachtbussen zijn geen onderdeel van de normale dienstregeling, maar worden door de busmaatschappijen ingezet uit maatschappelijke verantwoordelijkheid. Naar ons bekend is, wordt op deze buslijnen geen winst gemaakt.

In december 2009 heeft HTM een lijn N7 ingevoerd. Deze begon bij De Uithof en liep via Poeldijk, Honselersdijk, Naaldwijk, ‘s-Gravenzande en Monster. Reizigers uit en naar Den Haag konden bij De Uithof overstappen op lijn N3. Na een jaar werd lijn N7 weer opgeheven wegens gebrek aan reizigers. D66 Westland heeft daar destijds indringende vragen over gesteld. omdat HTM en de gemeente Westland bij de opheffing meldden dat lijn N7 slechts een proef was, iets dat bij de start niet werd gezegd.

De wens van de Jongerenraad voor meer nachtbussen is begrijpelijk, maar vooralsnog niet reëel. Vanwege de coronacrisis zijn alle nachtbussen opgeheven. In het laatste overleg van de raadswerkgroep MRDH over de transitieplannen heeft D66 Westland aandacht gevraagd voor de terugkeer van de nachtbussen. Er is toegezegd dat de raad bij de komende tussenrapportages ook informatie krijgt over de toekomst van de nachtbussen. Gezien de enorme bezuiniging die op het ov afkomt, is een uitbreiding van het nachtnet niet te verwachten. Als er toch een uitbreiding mogelijk is, dan kiest D66 Westland voor het weer invoeren van een HTM-nachtbus van Naaldwijk naar Den Haag, omdat het Haagse nachtnet zich uitstrekt tot Delft en Zoetermeer en aansluit op de nachttreinen. Reizigers moeten zich wel realiseren dat ’s nachts reizen nu eenmaal langer duurt. Daar staat tegenover dat het veiliger is dan reizen met de auto en veel goedkoper dan reizen met de taxi.

Er moet wel rekening mee gehouden worden dat een breed gedragen behoefte aan een buslijn niet betekent dat mensen er ook daadwerkelijk gebruik van gaan maken. Dat zagen we niet alleen bij nachtbus N7, maar ook met bus 46 naar Heenweg. Ook hier werd een enorme behoefte gepeild in het dorp, maar toen de bus eenmaal reed, ging er slechts een enkele reiziger mee. De bus naar Heenweg is dan ook vrij snel weer opgeheven. Een nieuwe buslijn zoals N7 kan alleen dan slagen als er voldoende reclame voor wordt gemaakt en niet, zoals in 2009, alleen de eerste weken.

Thema 3: Ontsluiting van Monster en Maasdijk
Aan de ontsluiting van Monster en Maasdijk is bij thema 1 al aandacht besteed. De frequentie van de bus naar Maasdijk is de afgelopen jaren langzaam teruggebracht omdat er te weinig mensen gebruik van maakten. Vaak is het verdere verloop een self fulfilling prophecy: er zijn weinig reizigers, dus gaan er minder bussen rijden, waardoor er minder reizigers komen, waardoor er minder bussen gaan rijden, enzovoort. Het probleem bij Maasdijk was niet dat er te weinig jongeren in de spits of ’s avonds reisden, maar dat er te weinig ‘gewone’ reizigers waren op deze lijn.

Het werkt trouwens ook de andere kant op. De Jongerenraad wil graag het gebruik van het ov stimuleren om wegen te ontlasten. Een toename van het aantal lijnen of de frequentie kan alleen als er in de huidige bussen meer reizigers komen. D66 Westland vindt dat de busmaatschappijen, de MRDH en de gemeenten zich veel meer moeten inspannen om het ‘product’ openbaar vervoer ‘aan de man te brengen’. Er wordt te veel aandacht besteed, zoals we gezien hebben na de publicatie van het adviesstuk van de Jongerenraad, aan wat er allemaal niet kan met openbaar vervoer. Er kan ook heel veel wel, zoals veelgebruikers maar al te goed weten. Die boodschap zou veel meer uitgedragen moeten worden, ook door de Jongerenraad.

Thema 4: Snelbussen
Haaglanden heeft in het verleden geëxperimenteerd met snelbussen. In het kader van de Rijksnota Samen werken aan bereikbaarheid werd onder andere de HTM-snelbus 33 ingevoerd. Vanaf 5 januari 1998 reed deze bus van Naaldwijk naar Leidschendam Sint Antoniushove. De bus volgde de route van enkele bestaande buslijnen, maar stopte slechts bij een beperkt aantal haltes, zoals het Westlands Museum, R.K. Kerk en De Ark. In de spits reed de bus elke 15 minuten en buiten de spits elke 60 minuten. De bus heeft niet lang bestaan. De veel kortere reistijd woog voor veel mensen niet op tegen het gemak van instappen bij de halte dicht bij huis. Voor veel Wateringers viel de tijdwinst weg tegen de extra loopafstand naar De Ark.

Wij vrezen dat snelbussen niet gaan werken, zeker niet als ze door de verschillende dorpen moeten rijden op het Westlandse wegennet waar in de spits ook auto’s en vrachtwagens rijden. Het overslaan van haltes haalt dan niet veel uit op het hele traject. De door de Jongerenraad gewenste reistijd van 30 minuten vanaf Naaldwijk naar Den Haag of Delft kan misschien alleen gehaald worden als er tussen het vertrekhalte en de eindhalte helemaal niet wordt gestopt. De gewenste reistijden zijn, zelfs in het coronatijdperk met minder verkeer op de weg, niet reëel.

Hier moet ook even worden opgemerkt dat zodra het mogelijk is, tram 19 van station Delft doorrijdt naar Delft Campus. Dit is een goede ontwikkeling voor Westlandse TU-studenten die met bus 32 naar Delft reizen en daar nu over moeten stappen op bus of trein naar de Campus.

Onze fractie is overigens wel benieuwd naar het aantal Westlandse studenten en naar welke onderwijsinstellingen zij reizen. Blijven Westlandse jongeren het liefst thuis wonen? Kiezen zij daarom bewust voor een studie in Leiden of Delft in plaats van Groningen, Amsterdam of Enschede? Enig inzicht in de aantallen zou kunnen helpen bij het overreden van de MRDH en de vervoersmaatschappijen om mee te gaan met de ideeën van de Jongerenraad.

Thema 5: Betere bezetting tijdens (spits)uren
Voordat wij last kregen van corona waren veel spitsbussen overvol. Bus 32 was daar niet uniek in, ook bus 30 tussen Naaldwijk en Rijswijk leek om acht uur ’s ochtends meer op veevervoer dan busvervoer. Speciaal hiervoor heeft EBS gelede bussen aangeschaft. Bij de aanbesteding is door EBS aangegeven dat gelede bussen zouden worden ingezet op drukke spitstrajecten. Tegenwoordig zien wij ze voornamelijk op de lijnen 30, 50 en 456 rijden. Als in deze coronatijd bus 32 in de spits werkelijk zo druk is, dan moeten we snel EBS vragen om op deze lijn de gelede bussen in te zetten in plaats van op lijn 30, waar in de ochtendspits tegenwoordig vrijwel geen reizigers meer zitten.

Het uitvallen van bus 456 vanaf Leyenburg kwam inderdaad regelmatig voor. Waarschijnlijk lag dit aan de lengte van de lijn. Als er tussen Schiedam en Leyenburg een te lange vertraging optreedt, kiest de busmaatschappij er soms voor om een bus te laten vervallen met als argument dat er binnen 10 minuten wel weer een volgende komt. De vraag is wel of dit nog voorkomt nu de bus tegenwoordig niet meer een keer per 10 minuten rijdt, maar een keer per 15 minuten. Overigens is er bij bus 456 rond half zes ineens een ‘gat’ van 20 minuten zodat het net lijkt of de bus niet geweest is. Dit doet zich om dezelfde tijd ook voor bij bus 30 van Rijswijk naar Naaldwijk. De Jongerenraad zou nog eens kunnen vragen naar reiservaringen op bus 456 na 1 januari 2021.

De wens om de kwartierdienst ook tussen 19.00 en 20.00 uur uit te voeren is heel begrijpelijk. D66 Westland zal dit idee bij de eerstvolgende gelegenheid voorleggen aan de wethouder en de MRDH.

Thema 6: Het doortrekken van de tram/metro/trein naar het Westland
Het aanleggen van een (snel)tram is een langgekoesterde wens van D66 Westland. Een aantal jaar geleden is er zelfs officieel een tracé aangewezen: Burgemeester Elsenweg en Nieuweweg. Wij hebben toen al opgemerkt dat dit een loze aanwijzing was omdat er op het tracé gewoon gebouwd kon worden. En dat is op een paar plaatsen inderdaad gebeurd.

De wethouder heeft gelijk dat er een flink prijskaartje aan hangt. Niet alleen is het aanleggen en onderhouden van rail schreeuwend duur, maar het succes hangt af van het aantal passagiers dat een railverbinding trekt en dat aantal is in een stedelijk gebied een stuk hoger dan in Westland waar alleen afzonderlijke dorpen liggen. Mogelijke oplossingen zijn om elke halte ruim te voorzien van fietsenstallingen en parkeerplaatsen of, de grote schrik van tegenstanders van rail, verstedelijking rond de haltes te realiseren. Tram- of metrohaltes binnen de huidige dorpen aanleggen zou de prijs alleen maar verder opdrijven, ook als er tunnels worden gegraven. Ook werkt het Westlandse wegennet, dat in de basis sinds de zeventiende eeuw niet echt is veranderd, niet mee.

Als we serieus gaan studeren op een railverbinding naar en in Westland, dan zijn de meest logische opties lijn 2 vanaf Kraayenstein, lijn 4 vanaf De Uithof en de lijnen 16 en 17 vanaf bedrijventerrein Wateringse Veld.

Thema 7: Betere communicatie reistijden
Op het busstation Naaldwijk heeft een tijd lang een informatiepaneel gestaan. De software daarvan raakte verouderd en het toenmalige Stadsgewest heeft het bord weggehaald. D66 Westland wil dit bord terug, in een modernere versie. Ook bij Leyenburg mag wel eens een nieuw bord worden geplaatst.
Bij de inrichting van haltes van R-Net is een dynamisch paneel (DRIP) verplicht. Bus 456 is een R-Net-lijn en alle haltes langs deze lijn moeten worden ingericht volgens het R-Net-profiel, inclusief een informatiepaneel. De gemeenteraad heeft hiervoor al in 2019 en 2020 geld beschikbaar gesteld, maar het college is nog steeds niet begonnen met de uitvoering. Dit zou een eerste stap kunnen zijn in een betere informatievoorziening.
Het is trouwens aan te bevelen om een goede app te installeren zoals MRDH Toegankelijk, die real time aangeeft waar een bus rijdt en of er vertraging is.

Thema 8: Het voorgestelde bezuinigingsplan van de MRDH
Over de bezuinigingen als gevolg van de coronacrisis, het transitieplan, is onlangs twee keer gesproken door de (voormalige) raadswerkgroep MRDH. De bezuinigingsopgave is schrikbarend hoog. Het is echter niet mogelijk om de normale dienstverlening te handhaven als het merendeel van de reizigers is weggevallen en het Rijk met te weinig of geen compensatie komt. Voor Westland zijn de gevolgen nog te overzien. D66 Westland heeft zich verzet tegen het voorstel om bus 30 te laten eindigen bij station Rijswijk. Hierdoor zou onze verbinding vervallen met station Ypenburg en ROC Mondriaan in Leidschenveen. In het uiteindelijke voorstel is bus 30 gehandhaafd. Wel vervalt bus 50, de snellere verbinding tussen Rijswijk en Zoetermeer via de A12. Reizigers naar Zoetermeer zijn daardoor iets langer onderweg. De reistijd zou misschien iets kunnen worden verkort door op Leidschenveen Centrum over te stappen op de Randstadrail naar Zoetermeer.

Onze inzet op bus 34 is al beschreven bij thema 1 en de nachtbussen bij thema 2. Bij het afschalen van het toezicht heeft D66 Westland gewaarschuwd voor het verminderen van de mobiele controleploegen bij de HTM. Minder controle leidt tot meer zwartrijders en dat leidt tot minder inkomsten. Precies wat we niet willen. Een fors deel van de vermindering van de controle zit bij de RET waar in een later stadium mogelijk de vaste conducteurs op de trams worden vervangen door mobiele teams zoals de HTM die heeft. Dit leidt tot een forse verminderen in personeelskosten.
Naar opschaling van het openbaar vervoer na de coronacrisis moet nog eens goed worden gekeken. Er wordt verwacht dat het oude reizigersniveau, met name in de spits, niet snel zal terugkeren omdat thuiswerken zal blijven. Dit kan wel leiden tot andere voordelen, zoals het verbouwen van vrijkomende kantoorruimte tot studentenwoningen.

D66 Westland heeft begrip voor een tijdelijke verhoging van de tarieven, maar heeft aandacht gevraagd voor abonnementhouders. Deze mensen die veelal geen ander vervoer hebben dan openbaar vervoer, moeten niet de bus uitgejaagd worden door een enorme prijsstijging van het regioabonnement. De in het adviesstuk genoemde prijsverhoging van 40% wordt pas in het uiterste geval doorgevoerd en wordt dan gekoppeld aan de invoering van een kinderkaartje. Van D66 Westland mag het kinderkaartje al veel eerder worden ingevoerd, onafhankelijk van wat voor prijsverhoging dan ook.

Wij grijpen trouwens elke mogelijkheid binnen onze partij aan, bijvoorbeeld in overleg met andere raadsfracties of de Tweede Kamerfractie, om erop te wijzen dat extra investeringen in het openbaar vervoer niet alleen naar de spoorwegen moeten gaan en bezuinigingen niet voornamelijk op het streekvervoer moeten worden afgewenteld. We hebben immers niets aan flitsende intercity’s als onze inwoners geen bus meer hebben om naar het station te reizen.

Thema 9: Westlandbusstation op het Floragebied
Het is logisch dat er bij de inrichting van het Floragebied vanaf de start goed openbaar vervoer aanwezig is en wij zien de visie van de Jongerenraad dan ook met spanning tegemoet.

Wel willen wij nog als kanttekening meegeven dat de totale verplaatsing van het busstation van de Verdilaan naar het Floragebied niet onze eerste voorkeur is. Wij hebben bewust gekozen voor de bouw van het gemeentehuis aan de Verdilaan omdat deze locatie vanuit elk Westlands dorp met de bus te bereiken is. Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners zonder overstappen gebruik kunnen maken van de loketten en het Historisch Archief en raads- en commissievergaderingen kunnen bijwonen. Ook De Naald moet goed bereikbaar blijven.

Conclusie
Wij hopen dat de Jongerenraad zich kan vinden in de bovenstaande reactie. Natuurlijk is onze fractie beschikbaar om nog eens door te praten over het openbaar vervoer in en om het Westland.
D66 Westland heeft nog een paar wensen, die wij tot slot graag aan de Jongerenraad willen meegeven.

Halte HortiCampus
D66 Westland wil nu eindelijk een halte aan de overkant van de HortiCampus (bus 30 richting Naaldwijk) met een goede en veilige oversteekvoorziening. Nu rijden studenten uit de richting Rijswijk mee naar de Verdilaan en dan terug naar de halte HortiCampus. Dit is voor de studenten makkelijker dan uitstappen bij de Bloemenveiling en lopen naar de HortiCampus.

Overstappen met papieren kaartjes
Er waren twee problemen met papieren kaartjes: niet kunnen overstappen tussen twee lijnen van ConneXXion en niet kunnen overstappen van ConneXXion op HTM. Het eerste probleem is met de komst van EBS opgelost doordat er door deze maatschappij ook met uurnetkaartjes wordt gewerkt. Het tweede probleem bestaat nog steeds. Dit is vooral een probleem voor reizigers zonder ov-chipkaart, hetzij uit principe, hetzij uit noodzaak (kapot, gestolen, verloren). Het komt ook binnen Den Haag voor bij reizigers die bij Arnold Spoelplein uit lijn 3 stappen en een paar haltes willen doorreizen naar Parnassia. Chauffeurs hebben hier last van en laten de reiziger soms maar gewoon instappen zonder geldig kaartje.

Overstap lijn 22 op lijn 30
De combinatie van lijn 22 (Duindorp-Rijswijk De Schilp) en bus 30 (Zoetermeer-Naaldwijk) is een goede en snelle verbinding tussen Duindorp-Centrum-Hollands Spoor-Rijswijk en Rijswijk-Wateringen-Naaldwijk. Het nadeel is dat in de avonduren en in de weekenden, wanneer beide bussen twee maal per uur rijden, er geen goede overstap is op Rijswijk. Bus 22 komt aan als bus 30 net twee minuten weg is, met een wachttijd van achtentwintig minuten tot gevolg. Een betere afstemming tussen EBS en HTM is gewenst. Overigens rijdt bus 22 in de zomerdienstregeling op weekdagen ook slechts twee maal per uur.

Verbinding Wateringen-Leyenburg
De verbinding Wateringen-Leyenburg is een lang gekoesterde wens van de raad. D66 Westland vindt dat Westland wel iets fermer mag proberen deze verbinding tot stand te brengen, zeker met het oog op de ontwikkeling van de bouwlocatie aan de Poeldijkseweg. In de Visie Wateringen is dankzij een amendement van D66 Westland expliciet een doortrekking naar het eindpunt van de tram aan de Dorpskade opgenomen. Hierdoor ontstaat een goede verbinding waarbij ook zwembad De Waterman weer een bushalte krijgt. Wij willen dat de bus wordt doorgetrokken op het moment dat de nieuwe basisschool in Wateringen-Noord (Poeldijkseweg) wordt geopend.

Fiets en OV
HTM heeft in 2019 de HTM Fiets geïntroduceerd zodat reizigers ritjes kunnen afleggen tussen verschillende inleverlocaties. De fietsen (en ook scooters) kunnen ook als alternatief dienen als het OV op die plek of dat tijdstip ontoereikend is. Dit zou een uitkomst kunnen zijn voor reizigers naar Wateringen die aankomen met lijn 16, lijn 17 (halte Dorpskade), bus 21 (halte Ambachtsweg) en bus 25 (halte Lozerlaan). Dit gecombineerd met een HTM Fietslocatie in het centrum van Wateringen (Plein of bij de halte Plein/Gemeentehuis) kan Wateringers de mogelijkheid bieden om met bus 21 snel op Leyenburg te zijn.

Rijtijden en aansluitingen
Een grote ergernis, de aansluiting tussen treinen en lijn 30 op station Rijswijk, is nog niet verholpen. Er wordt nog steeds gestudeerd op mogelijke oplossingen. Het probleem doet zich voor in de avonduren en de weekenden als de trein uit Leiden-Den Haag naar Delft-Rotterdam en de bus naar Wateringen-Naaldwijk op hetzelfde moment aankomen op het station. Het is vrijwel onmogelijk, zeker voor oudere reizigers, om in een minuut bovengronds te komen en het Eisenhowerplein over te steken. Er is enige verbetering sinds de treinen dichter bij de uitgang stoppen, maar als de buschauffeur niet even wacht, is de aansluiting gemist. Een reis Paris Nord-Rotterdam Centraal-Rijswijk-Wateringen kan hierdoor een half uur langer duren door het oponthoud in Rijswijk. De overstap in Rotterdam is namelijk wel goed geregeld.

Rond de eeuwwisseling deed dit probleem zich ook voor. Destijds heeft ConneXXion op verzoek van D66 Wateringen de vertrektijd twee minuten opgeschoven zodat de overstap gehaald kon worden. Er waren geen gevolgen voor de aansluiting in Naaldwijk omdat in de avonduren en de weekenden de bus altijd eerder aankwam dan de dienstregeling aangaf. Op deze tijdstippen is er immers minder verkeersaanbod. Sinds de overgang naar Veolia is het weer misgegaan.

Maxim van Ooijen
25 maart 2021

Schriftelijke vragen in het kader van artikel 42 van het Reglement van Orde voor de vergaderingen en overige werkzaamheden van de Gemeenteraad van Westland gesteld op 5 maart 2021

betreft: afwijzen bouwplan Kwintsheul

Op 5 maart 2021 bracht de het bericht dat het college het ontwerp voor een appartementengebouw aan de Kerkstraat in Kwintsheul heeft afgewezen. Volgens het nieuwsbericht zijn er diverse gesprekken gevoerd door de ontwikkelaar en de ambtelijke dienst, in aanwezigheid van de wethouder. Op basis van die gesprekken zou het bouwplan zijn ingediend waarop een gemeentelijk verzoek volgde het bouwplan weer in te trekken.

D66 Westland is het eens met de Heulse Aanpak dat woningbouw, en dan met name appartementen, op de locatie van Verkade noodzakelijk is voor de doorstroming en voor het leefbaar houden van Kwintsheul.

Dit geeft aanleiding tot de volgende vragen:
1. Heeft het college kennis genomen van het nieuwsbericht van de WOS?
2. In hoeverre berust het nieuwsbericht, onder andere waar het gaat om de gesprekken tussen gemeente en ontwikkelaar en de toetsing aan de Woonvisie, op waarheid?
3. Wordt er bij het beoordelen van een bouwplan aan de hand van de Woonvisie alleen gekeken naar het enkele bouwplan of wordt het bouwplan beoordeeld in het grotere geheel van een dorp of wijk?
4. Wat is het stedenbouwkundige verschil (niet het bestemmingsplantechnische verschil) tussen het bouwplan Kerkstraat en de bouwplannen Dijkweg en Kerklaan?

Wij verzoeken u deze vragen schriftelijk te beantwoorden binnen de daarvoor gestelde termijn.

Benjamin Hofland
fractievoorzitter D66 Westland

Maxim van Ooijen
steunraadslid D66 Westland

M O T I E

Beleidsmedewerker groen

De raad van de gemeente Westland in vergadering bijeen op 12 november 2019,

Constaterende dat
1. alle partijen in het verkiezingsprogramma hebben gepleit voor meer of beter groen
2. er een stuk is geschreven over het bomenprobleem binnen Westland
3. de wethouder heeft toegezegd dat hij wil bekijken wat er nodig is op de afdeling groen
4. het college wil aanzetten tot vergroening

Overwegende dat
1. de motie ‘beter groen’ nog altijd niet tot concrete uitvoering heeft geleid
2. 45% van de onderzochte jonge bomen in zeer slechte toestand verkeren, of al dood zijn
3. Westland bekend staat als de minst groene gemeente van Nederland
4. het planten en onderhouden van bomen en andere groenvoorzieningen zeer complex werk kan zijn
5. vergroening goed is voor de biodiversiteit en hittestress kan tegengaan

Verzoekt het college
binnen het ambtelijk apparaat een (nieuwe) vaste beleidsmedewerker aan te stellen met de taak om het beheer en onderhoud van openbaar groen te verzorgen

en gaat over tot de orde van de dag.

Benjamin Hofland
D66 Westland

Nico de Gier
PvdA Westland

Ulbe Spaans
GroenLinks Westland

M O T I E

Leerlingenvervoer hoogbegaafdheid

De raad van de gemeente Westland in vergadering bijeen op 12 november 2019,

Constaterende dat
1. leerlingen die vanwege hoogbegaafdheid aangewezen zijn op onderwijs buiten Westland geen aanspraak kunnen maken op leerlingenvervoer
2. Westland een verordening leerlingenvervoer heeft opgesteld in 2018
3. hoogbegaafdheid een onderwerp is dat binnen Westland steeds meer aandacht krijgt
4. D66 Westland eerder vragen heeft gesteld over beleid voor hoogbegaafdheid

Overwegende dat
1. elke leerling een passende onderwijsplek zou moeten hebben
2. het onderwerp hoogbegaafdheid in ontwikkeling is binnen het Westlandse onderwijs
3. een passende onderwijsplek eventuele afstroom of zelfs voortijdig schoolverlaten kan voorkomen
4. het college in bijzondere gevallen kan afwijken van de bepalingen in de verordening leerlingenvervoer

Verzoekt het college
voor leerlingen die vanwege hoogbegaafdheid aangewezen zijn op onderwijs buiten Westland, gebruik te maken van het afwijkingsartikel in de verordening leerlingenvervoer en deze leerlingen gebruik te laten maken van het leerlingenvervoer

en gaat over tot de orde van de dag.

Benjamin Hofland
D66 Westland

Remmert Keizer
GemeenteBelang Westland

Nico de Gier
PvdA Westland

Peter Duijsens
Westland Verstandig

Ulbe Spaans
GroenLinks Westland