Maarten Koning

Maak kennis met Maarten
in dit korte filmpje!

Maarten Koning - Beeld: D66 Utrecht

“Aan ons de schone taak om te zorgen voor duurzame energieopwekking, duizenden circulaire en betaalbare huizen, en het beste onderwijs!”

• 37 jaar
  • Zuid, Hoograven
  • Utrecht
  • Hij/hem

Maarten Koning is lijsttrekker van D66 Utrecht en mag een lijst van 50 talentvolle kandidaten aanvoeren. Nadat hij jarenlang woonde aan de voet van de Domtoren, heeft Maarten met zijn partner de stap gewaagd naar Hoograven. Een heerlijke wijk waar vanuit hij hardloopt naar Rhijnauwen of tochten maakt op de racefiets. In zijn vrije tijd bezoekt hij graag steden en houdt hij van lange tochten door de bergen.

Hij zag in zijn gezin van dichtbij dat het niet vanzelfsprekend is dat je goed kan leren, voor jezelf opkomen of jezelf uitdrukken. Dat het ertoe doet, als er liefdevolle docenten zijn die in je geloven. En dat er een sterke overheid moet zijn om dat beetje extra hulp te bieden aan wie dat nodig heeft. “Niet alleen voor mensen die succes kennen, maar ook voor wie een beetje meer geluk kunnen gebruiken wil D66 opkomen.”

Als zelfstandig ondernemer werkte Maarten onder meer aan circulaire woningbouwprojecten, en sinds enkele jaren werkt hij als projectmanager aan groene energieprojecten zoals windparken en zonnevelden.

Zijn motivatie als lijsttrekker van D66 Utrecht is om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van Utrecht: zodat toekomstige generaties kunnen profiteren van de keuzes die we nu maken. “Aan ons de schone taak om te zorgen voor duurzame energieopwekking, duizenden circulaire en betaalbare huizen, en het allerbeste onderwijs!”

Voor wie maak jij je hard?

In mijn gezin leerde ik dat het niet voor iedereen vanzelfsprekend is om je vrij te kunnen ontwikkelen en te kunnen leren. Zoals iedere stad, kent Utrecht talloze inwoners met succesverhalen, en evenzoveel mensen die wat hulp kunnen gebruiken om te kunnen wonen, bewegen en leren. Utrecht is een fijne stad wanneer iedereen zichzelf kan zijn en de diepste dromen kan verwezenlijken. Die droom kan werkelijkheid worden: door te blijven werken aan een stad waarin iedereen vrij is, maar we niemand laten vallen.

Wat is je lievelingsplek in Utrecht?

De prachtigste wandelroute van de Singel tot Amelisweerd en terug. Of het nu winter, lente, zomer of herfst is; het is er altijd prachtig.

Bij welke verenigingen ben jij te vinden?

Spinningschool, Bergsportvereniging, Alternatief voor Vakbond (AVV)

Wat is jouw favoriete boek?

In Het Complot tegen Amerika schetst Philip Roth een alternatieve geschiedenis van Amerika, wanneer de Nazi-sympathisant Charles Lindbergh de verkiezingen gewonnen zou hebben van Franklin Roosevelt. Het maakt op een indringende manier zichtbaar hoe kwetsbaar onze democratie is wanneer we ruimte geven aan xenofobie en intolerantie.